W środę 20 listopada w rolę wykładowcy WSL po raz kolejny wcielił się Pan Robert Ignaszewski, specjalista ds. bezpieczeństwa w Kuehne+Nagel. Tym razem tematyka spotkania dotyczyła praktyk ochrony interesów firmy na rynku usług spedycyjnych, a więc przeciwdziałaniu skutkom oszustw i nieuczciwości.
O udziale praktyków i ekspertów w procesie dydaktycznym rozmawiał z naszym gościem dr Mateusz Wiliński z Biura Praktyk i Karier Zawodowych WSL.
MW: Jest Pan po raz drugi gościem naszej uczelni. W zeszłym roku akademickim Pański wykład poświęcony był problematyce bezpieczeństwa w przedsiębiorstwach logistycznych w ujęciu ogólnym. Jaki temat przedstawił Pan w ramach dzisiejszego spotkania?
RI: Dziś poruszaliśmy temat ochrony dóbr klienta przed zagrożeniami związanymi z wszelkiego rodzaju oszustwami, wyłudzeniami usług i towarów na szkodę firm spedycyjnych, przewoźników, wszystkich kontrahentów. Starałem się w możliwie lapidarny sposób przybliżyć studentom problematykę tego typu przestępczości, poczynając od pojęcia oszustwa jako przestępstwa poprzez metody stosowane przez przestępców, po kwestię odpowiedzialności firm TSL. Najważniejszym elementem spotkania było przedstawienie kilku wskazówek, jak minimalizować zagrożenie stania się ofiarą przestępstwa oszustwa czy innego wyłudzenia.
MW: Z racji swoich obowiązków służbowych przedstawia Pan w czasie spotkań z naszymi studentami „ciemną stronę logistyki”. Czy trudno podejmować te zagadnienia w dydaktyce?
RI: Tematyka ta jest trudna, niestety ciągle bardzo mało rozpoznana. A trzeba wiedzieć, że zagrożenia oszustwem pojawiły się w ostatnich latach i w swoich skutkach są dla przedsiębiorstw branży TSL najbardziej dokuczliwe. W przypadku wykładów dla studentów stacjonarnych trudność polega na tym, że omawiane są problemy po części dla nich jeszcze abstrakcyjne, ponieważ nie wykonywali oni swego zawodu w zwykłych, codziennych okolicznościach.
MW: Czy można zatem uznać, że elementem kształcenia studentów-logistyków powinny być takie spotkania, jak nasze dzisiejsze?
RI: Uważam, że każdy student logistyki w ramach nauczania powinien być informowany o tym, jak ważne jest bezpieczeństwo pracownika, odpowiedzialność za podejmowane decyzje i ich skutki, a także bezpieczeństwo samej firmy i powierzonych jej dóbr klienta. Wpływa to na jakość działalności logistycznej i bardzo często przekłada się na kondycję finansową firm.
MW: Takie wykłady są zapewne szczególnie ważne dla tych, którzy podejmą pracę w małych i średnich przedsiębiorstwa, które nie zatrudniają ekspertów takich jak Pan, a pracownicy samodzielnie muszą zmierzyć się z wyzwaniami z zakresu bezpieczeństwa.
RI: Oczywiście. To bardzo istotne, aby każdy pracownik branży, niezależnie od zajmowanego stanowiska – magazynier i menadżer, kierowca i właściciel firmy transportowej – po pierwsze stosował zasadę ograniczonego zaufania, po drugie zawsze, wykonując swa pracę, myślał o bezpieczeństwie.