Skąd popularność tzw. żeńskich cen, czyli stosowanie ceny 9,99 zł zamiast 10 zł? Dlaczego, mimo że 60% badanych osób deklaruje chęć zakupu, to tylko 12% kupuje daną markę? I na co cierpi współczesny konsument? To tylko nieliczne pytania, które marketerzy stawiają sobie każdego dnia. Na wszystkie starał się odpowiedź Tadeusz Żórawski, Prezes Zarządu Domu Mediowego Universal McCann, który we wtorek, 9 marca odwiedził Wyższą Szkołę Logistyki. Gościnny wykład „Wyzwania i kierunki komunikacji marketingowej” zgromadził w Auli WSL ponad 300 studentów. Spotkanie odbyło się w ramach programu „LogMeeting. Spotkania i warsztaty w Wyższej Szkole Logistyki”.
Pasjonat mediów, komunikacji marketingowej i psychologii konsumenta, Tadeusz Żórawski z ogromnym zaangażowaniem zdradzał studentom tajniki marketingowego świata. Obalał mity i wyjaśniał naturę współczesnego klienta.
- Jako konsumenci cierpimy na przesyt informacjami, niedosyt czasu i zbyt duży wybór – wymieniał Tadeusz Żórawski. - Świat przesycony jest wiadomościami, co utrudnia nam podejmowanie codziennych decyzji. Poza tym człowiek musiał nauczyć się wykonywać wiele czynności w tym samym czasie, na przykład oglądając telewizję, pisze sms i surfuje po Internecie. Do tego, jako nabywcy mamy coraz większy wybór, co w cale nie jest dla nas ułatwieniem, bo przeprowadzone eksperymenty dowiodły, że im większy wybór, tym mniej kupujemy – wyjaśnił.
Podczas wykładu studenci dowiedzieli się jakie są największe mity tradycyjnego marketingu. Konsumenci nie myślą racjonalnie i linearnie, nie myślą słowami, ich wspomnienia nie odpowiadają dokładnie ich doświadczeniom, a firmy nie mogą w dosłowny sposób zaszczepić w nich sposobu myślenia o danej marce – to tylko niektóre z nich.
- Badania wykazały wysoki automatyzm w podejmowaniu decyzji nabywcy. Wybór danego towaru pokierowany jest emocjami. Firmy, nadając marce znaczeń, posługują się metaforami. Metafory te opierają się na podstawowych dążeniach człowieka – przyznał Tadeusz Żórawski. – Należą do nich między innymi: równowaga, chęć przemiany, przynależność do grupy oraz kontrola nad sobą i otoczeniem – wyjaśnił.
Wszystkie stwierdzenia, prowadzący potwierdzał przykładami reklam, oglądanych na co dzień w telewizji. Na zakończenie wykładu na studentów czekały certyfikaty uczestnictwa. Zainteresowanie było tak duże, że nie starczyło dla wszystkich. Każdy uczestnik wykładu, który nie otrzymał certyfikatu proszony jest o kontakt pod adresem marketing@wsl.com.pl.
Organizatorem spotkania było Koło Menedżerów Marketingu WSL i Dział Marketingu.