Polskie uczelnie coraz aktywniej współpracują z firmami, dzięki czemu przyszli absolwenci będą mieli mniejsze problemy ze znalezieniem pracy. Wśród partnerów Wyższej Szkoły Logistyki w Poznaniu jest ponad dwadzieścia przedsiębiorstw zaliczanych do liderów rynku. Są to zarówno firmy logistyczne i produkcyjne, jak również handlowe oraz informatyczne. Poznańska uczelnia korzysta z ich pomocy już nie tylko w organizacji praktyk i staży, ale także w przygotowaniu programu studiów. Dzięki temu studenci zdobywają praktyczną wiedzę i zawodowe doświadczenie podczas nauki, a po trzymaniu dyplomu mają ułatwiony start na rynku pracy.
Współpracujące z Wyższą Szkołą Logistyki firmy zrzeszone są w Klubie Partnera.
– Po pierwsze, dzięki współpracy z przedsiębiorstwami mamy informację o aktualnym zapotrzebowaniu rynkowym, przez co możemy kształtować elastyczny program studiów, dopasowując go do wymogów rynku. Po drugie, dzięki tej współpracy nasi studenci mają ułatwiony dostęp do praktyk i staży. Poza tymi aspektami, uczelnia jest znakomitym miejscem dla budowania wizerunku firmy wśród młodych kadr logistycznych. Z każdym z partnerów znajdujemy też inne pola do współpracy, dopasowane do możliwości firmy i chęci zaangażowania – wyjaśnia mgr Wojciech Zalewski, rzecznik prasowy WSL.
Dzięki bliskiej współpracy uczelni z biznesem, studenci WSL mają bezpośredni dostęp do nowatorskich rozwiązań branżowych. Ogromnym atutem jest fakt, że założycielem uczelni jest Instytut Logistyki i Magazynowania, czołowa jednostka badawczo-rozwojowa i krajowa organizacja GS1 Polska.
- Po pierwsze, mamy wsparcie merytoryczne i kadrowe. Po drugie, mając to wsparcie, uzyskujemy dostęp do najnowszych rozwiązań w zakresie logistyki i na bazie tych rozwiązań i doświadczeń ILiM konstruujemy programy nauczania – mówi doc. dr inż. Ireneusz Fechner, Kanclerz Wyższej Szkoły Logistyki.
Poza tym, na uczelni od kilku lat działa program „LogMeeting – spotkania i warsztaty w Wyższej Szkole Logistyki”, w ramach którego studenci ćwiczą umiejętności praktyczne pod okiem specjalistów i menedżerów czołowych firm branży TSL w Polsce. Wykłady gościnne odbywają się cyklicznie. Wśród tegorocznych gości byli między innymi:
- Kris Pauwels, wiceprezydent Development & Account Management ProLogis w Polsce oraz Kevin Sey, Senior Development Manager DHL Real Estate EMEA, którzy opowiedzieli o „Idealnej współpracy między logistykiem a deweloperem”;
- Jerzy Zientkowski, menadżer Działu IT Raben Polska, członek polskojęzycznego klubu Toastmasters Poznań i współzałożyciel klubu anglojęzycznego w Poznaniu oraz Arkadiusza Baranioka, członek dwóch klubów Toastmasters w Poznaniu. Goście poprowadzili warsztaty zatytułowane „Narzędzia świadomego mówcy”;
- Anita Koralewska-Ratajczak, HR Manager oraz Beata Szymczak, specjalista ds. Rozwoju z firmy Kuehne Nagel przybliżyły wymogi stawiane podczas rekrutacji kandydatom ubiegającym się o pracę;
- Agnieszka Sterniak i Grzegorz Haładus z Europejskiej Giełdy Transportowej TRANS odpowiedzieli na pytania: w jaki sposób firmy branży TSL mogą oszczędzać pieniądze i dlaczego najcenniejszym ładunkiem w transporcie jest informacja?
Program będzie oczywiście kontynuowany w zbliżającym się roku akademickim. Pierwsze spotkanie planowane jest już w październiku 2011 roku.
Co roku w zajęcia dydaktyczne włącza się również Grupa Raben. Specjaliści firmy przeprowadzają cykl ćwiczeń ze studentami. Celem wspólnego przedsięwzięcia jest nie tylko przekazanie przyszłym logistykom wiedzy opartej na case’ach i własnym doświadczeniu, ale także lepsze przygotowanie studentów do dobrego startu w przyszłą karierę zawodową.
- Dla studentów WSL ma to ogromne znaczenie, gdyż wiedzę teoretyczną, którą na co dzień staramy się wzbogacać o przykłady rynkowe, teraz mogą skonfrontować u źródła, czyli w firmach logistycznych i to z niebagatelnym potencjałem rynkowym – mówi Wojciech Zalewski, rzecznik prasowy WSL. - Współpraca Wyższej Szkoły Logistyki i Grupy Raben jest przykładem na doskonałą relację między firmą a uczelnią, która obu stronom przynosi korzyści. Podstawową zaletą jest podnoszenie jakości kształcenia studentów, dzięki czemu uczelnia będzie mogła poszczycić się lepszymi absolwentami, a firma zyska jeszcze lepiej wykwalifikowanych kandydatów do pracy – dodaje.
Wśród Partnerów Wyższej Szkoły Logistyki jest ponad dwadzieścia firm o zasięgi krajowym i zagranicznym, między innymi: Kuehne+Nagel, Raben, Prologis, DHL Express, Panopa, Dachser, Mandersloot, Promag, Still, Agrobex i inne.