16 września w Wyższej Szkole Logistyki w Poznaniu odbyła się trzecia edycja warsztatów w ramach projektu „Wirtualne laboratoria – sukces innowacji”, w której wzięli udział nauczyciele z techników logistycznych z całej Polski. Głównym celem spotkania było podsumowanie pierwszego semestru zajęć z wykorzystaniem Wirtualnych Laboratoriów Logistyczno-Spedycyjnych i Magazynowych w 49 szkołach testujących i omówienie funkcjonalności tego narzędzia. Nauczycielom biorącym udział w projekcie wręczono również certyfikaty potwierdzające kwalifikacje w zakresie prowadzenia zajęć w systemie iScala.
Wirtualne Laboratoria Logistyczno-Spedycyjne i Magazynowe (WLLSiM), opracowane przez Wyższą Szkołę Logistyki we współpracy z firmą L-Systems pozwolą uczniom na przyswojenie praktycznej wiedzy i zdobycie umiejętności z zakresu obsługi systemów klasy ERP niezbędnych w późniejszej pracy zawodowej. Dzięki temu uczniowie techników będą lepiej wyedukowani i łatwiej znajdą pracę. Efekty tego widać już dziś – jak wynika z wypowiedzi nauczycieli, uczniowie na obowiązkowych praktykach w większym niż dotychczas zakresie wykonują zadania związane z pracą etatowych pracowników.
Dostosowanie WLLSiM do potrzeb praktyki wymagało starannej analizy potrzeb w zakresie edukacji zawodowej. Dlatego tak istotnym etapem projektu było przetestowanie funkcjonalności tego narzędzia podczas zajęć. Dzięki temu nauczyciele i uczniowie mogli sprawdzić jak pracuje im się z rozwiązaniami stosowanymi na co dzień w firmach. „Ostatnie sześć miesięcy było prawdziwym sprawdzianem dla opracowanych przez nas rozwiązań. Dlatego cieszy nas fakt, że lubicie państwo korzystać z Wirtualnych Laboratoriów, a uczniom podoba się taka forma zajęć. Mamy nadzieję, że dzięki naszej współpracy edukacja zawodowa w Polsce będzie w pełni innowacyjna, a absolwenci techników coraz lepiej przygotowani do pracy.” – podsumował etap testowy Paweł Fajfer, kierownik projektu.
Szczególnie ważne dla podnoszenia jakości edukacji zawodowej są warsztaty organizowane dla nauczycieli w ramach projektu, które stwarzają unikalną możliwość doskonalenia znajomości obsługi WLLSiM i pracy z systemem iScala. „Ważne jest również to, że możemy się wszyscy spotkać i porozmawiać. Dzięki wzajemnej wymianie wiedzy i doświadczeń jesteśmy lepiej przygotowani do prowadzenia zajęć.” – stwierdziła Elżbieta Piotrowska z Zespołu Szkół Morskich im. Bohaterskich Obrońców Westerplatte w Gdańsku.
Podczas piątkowego szkolenia obecny był pełen skład personelu kluczowego. Paweł Fajfer podsumował przebieg etapu testowego oraz przedstawił wyniki ewaluacji projektu. Bartosz Osmola omówił plan działań na nadchodzące miesiące w związku z opracowywaniem finalnej wersji Wirtualnych Laboratoriów. Pozostałe osoby zreferowały dotychczasowe działania związane z realizacją projektu od strony techniczno-organizacyjnej i odpowiadały na pytania z sali. Robert Pawlak z firmy L-Systems przedstawił sposób wykorzystania ITSM.
Pierwszą część spotkania zakończył pokaz filmów edukacyjnych opracowanych przez Wyższą Szkołę Logistyki w ramach projektu Wielkopolska Musi Wiedzieć, po którym nauczyciele udali się do laboratoriów komputerowych. Pod okiem instruktorów z WSL i L-Systems przećwiczyli sposoby rozwiązywania najczęściej pojawiających się problemów i omówili inne kwestie związane z korzystaniem z WLLSiM.