WSL od lat aktywnie wspiera rozwój edukacji logistycznej w Polsce, czego efektem jest m.in. projekt Wirtualne laboratoria – sukces innowacji, w ramach którego 49 szkół z obszaru całego kraju będzie uczyć w oparciu o system iScala, udostępniany przez Internet. Podczas styczniowego spotkania roboczego Wojciech Zalewski rozmawiał o korzyściach z wykorzystania metody Wirtualnych Laboratoriów w ramach kształcenia zawodowego w szkołach z Łukaszem Muciokiem, nauczycielem przedmiotów zawodowych w Zespole Szkół Ekonomiczno-Odzieżowych w Gnieźnie, szkole testującej w projekcie Wirtualne laboratoria – sukces innowacji. www.laboratoria.wsl.com.pl.
Wojciech Zalewski: W jaki sposób w Pana szkole
prowadzi się obecnie lekcje na przedmiotach: laboratorium
logistyczno-spedycyjne i laboratorium magazynowe?
Łukasz Muciok: Zaczynamy od omówienia, jak powinno się przygotować CV i
jak wyglądają rozmowy kwalifikacyjne. Dalej uczniowie przerabiają sposób
czytania tachografów – dostają w tym celu urządzenie i egzemplarz
ustawy o czasie pracy kierowcy. Teoretycznie omawiamy jak profesjonalnie
planować trasy przewozów i formować ładunki. Podczas tych zajęć
korzysta się z takich pomocy naukowych jak kartka papieru, długopis i
pakiet Office. Jedynie giełdy transportowe omawiamy przy wykorzystaniu
aplikacji on-line. Staramy się też zapoznać uczniów ze sposobem
organizacji transportu ponadgabarytowego, przygotowywaniem oferty
sprzedaży czy zamówienia. Zajęciom brakuje jednak wymiaru praktycznego.
WZ: Czy wykorzystanie Wirtualnych Laboratoriów
Logistyczno-Spedycyjnych i Magazynowych wpłynie na zmiany w nauczaniu
przedmiotów zawodowych?
ŁM: Większość zajęć zaplanowanych w programie na przedmiotach:
laboratorium logistyczno-spedycyjne i laboratorium magazynowe, można
zrealizować w oparciu o Wirtualne Laboratoria Logistyczno-Spedycyjne i
Magazynowe. Co ważne, narzędzie to jest zbudowane w oparciu o
rozwiązania wykorzystywane w firmach (i-Scala), przez co zajęcia dla
uczniów mają bardziej praktyczny wymiar. Obsługa narzędzia jest
stosunkowo łatwa – większość działań wykonuje się właściwie intuicyjnie.
Od czasu wdrożenia tego rozwiązania, uczniowie czekają na laboratoria z
większym niż dotąd zainteresowaniem. Dla nich nacisk na praktyczne
wykorzystanie zdobytej wiedzy jest czymś normalnym i pożądanym, bo wiąże
się z lepszym przygotowaniem do późniejszej pracy.
WZ: Jak ocenia Pan projekt Wirtualne laboratoria – sukces innowacji?
ŁM: Myślę, że to jest strzał w dziesiątkę. Mam nadzieję, że ten projekt
zaowocuje w przyszłości dalszą informatyzacją i wirtualizacją nauczania w
szkołach. Dzięki temu uczniowie mogliby mieć dostęp do najnowszych
materiałów naukowych, co pozytywnie wpłynęłoby na ich chęć do nauki i
jakość wykształcenia. Obecnie sporym problemem jest niestety
niedofinansowanie szkół, dlatego tym bardziej cieszy mnie możliwość
uczestniczenia w projekcie Wirtualne laboratoria – sukces innowacji i
testowania rozwiązań Wirtualnych Laboratoriów Logistyczno-Spedycyjnych i
Magazynowych. Chciałbym, żeby to narzędzie na stałe weszło do szkół –
ze względu na jakość mojej pracy i korzyści dla uczniów.
WZ: Jakie są zalety zastosowanej metody udostępniania Wirtualnych Laboratoriów przez Internet?
ŁM: Na pewno niższe koszty. Nie musimy kupować drogiego sprzętu, wystarczą komputery już wykorzystywane w szkole. Dodatkowo współdzielenie materiałów naukowych z innymi szkołami jest tańsze, niż gdybyśmy musieli je zakupić w tradycyjnej formie i instalować na komputerach. Myślę, że metoda Wirtualnych Laboratoriów jest też na tyle elastyczna, że w przyszłości będzie można ją rozwijać w kierunku zacieśniania współpracy między szkołami.
WZ: Na czym mogłaby polegać taka współpraca?
ŁM: Dzięki łączności przez platformę Wirtualnych Laboratoriów można by
było zwiększyć rywalizację między uczniami i skłonić ich do większego
zaangażowania w naukę przedmiotu. Ułatwiłoby to również ocenę poziomu
kształcenia w poszczególnych szkołach w sposób bardziej obiektywny,
oparty na faktycznej wiedzy uczniów. Można by było zorganizować wspólne
zajęcia – jedna szkoła przygotowałaby strukturę produkcji, druga
zorganizowała transport, trzecia sprzedawała towar. W ten sposób
uczniowie poznaliby problemy, z jakimi wiąże się współpraca z innymi
działami czy firmami i to nie tylko o profilu logistycznym. Wirtualne
Laboratoria stwarzają możliwość symulacji rzeczywistych problemów
praktyki gospodarczej dla przedstawicieli różnych grup zawodowych.
WZ: To znaczy, że widzi Pan zastosowanie metody Wirtualnych Laboratoriów na konkretnych zajęciach zawodowych?
ŁM: Zastosowań może być bardzo wiele. Sam myślę choćby o zajęciach z
zakresu rachunkowości czy bankowości, w których kształci się choćby
przyszłego technika ekonomistę. Widziałbym pełną współpracę pomiędzy tym
zawodem, a zawodem logistyka. Do utworzenia wirtualnej firmy
wystarczyłoby nawet kilku techników, na przykład technik ekonomista
(księgowość), informatyk (zaplecze informatyczne), handlowiec (marketing
i sprzedaż) i spedytor (giełdy, trasy, mapy). Współpraca w ramach
Wirtualnych Laboratoriów byłaby również szansą dla osób uczących się w
ramach zawodów technicznych – można by było przy okazji takich zajęć
ułożyć całą produkcję, wiele aspektów przećwiczyć, zintegrować szkoły,
wymienić się poglądami i wspólnie rozwiązywać problemy różnych szkół.
Ten projekt ma bardzo wiele zalet i zastosowań.
WZ: Dyrekcja szkoły przychylnie patrzy na projekt?
ŁM: W zasadzie projekt Wirtualne laboratoria – sukces innowacji to
pierwsza innowacja pedagogiczna w naszym regionie. Fakt, że jako jedna z
49 szkół uczestniczymy w tak nowoczesnym i unikalnym w skali kraju
projekcie, znacząco podnosi nasz prestiż wśród innych szkół w powiecie.
Poza tym, co najważniejsze, wykorzystanie metody Wirtualnych
Laboratoriów podnosi poziom wykształcenia w zawodzie technik logistyk
przez co ten kierunek zyskuje na atrakcyjności. Dlatego dyrekcja szkoły
jest zafascynowana projektem i zadowolona z jego postępów. Wszyscy
widzimy ogromne korzyści, jakie mają dla nas Wirtualne Laboratoria.
WZ: Co myśli Pan na temat sposobu organizacji projektu?
ŁM: Widać postępy, a to jest najważniejsze. Doceniamy wkład pracy
zespołu pracującego przy projekcie, szczególnie w kwestii szkoleń
przygotowujących do pracy z programem. Nasze sugestie i pytania
spotykają się z aktywną reakcją, co pozwala nam czuć, że w pewien sposób
współtworzymy Wirtualne Laboratoria. Współpraca na tym polu na pewno
będzie z korzyścią dla produktu finalnego, ponieważ zwiększy
wszechstronność jego wykorzystania i wartość merytoryczną dostarczanych
rozwiązań.