Wejście smoka podczas lekcji logistyki, prowadzonej w technikach niemieckich. Warunki zatrudnienia absolwentów szkół ponadgimnazjalnych przez firmę Kuehne+Nagel. Zmiany w podstawach programowych zawodów: technik logistyk i technik spedytor. Kolejne podręczniki oraz przebieg projektów unijnych. To tylko część zagadnień, które poruszyli uczestnicy V Forum Nauczycielskiego, organizowanego przez Wyższą Szkołę Logistyki. W spotkaniu, które odbyło się w piątek, 25 lutego 2011 roku, wzięło udział blisko 200 nauczycieli z całej Polski. 

Konferencja będąca corocznym podsumowaniem pomocy jaką  WSL oferuje nauczycielom kształcącym w zawodach technik logistyk i technik spedytor, ma na celu poprawę edukacji logistycznej w szkołach ponadgimnazjalnych.

V Forum Nauczycielskie zainaugurował Kanclerz Wyższej Szkoły Logistyki doc. dr inż. Ireneusz Fechner koordynujący współpracę uczelni ze szkołami średnimi. Rangę wydarzenia podkreślała także obecność Rektora WSL prof. zw. dr. hab. Andrzeja Korzeniowskiego oraz Prodziekana Prodziekana Wydziału Zarządzania i Logistyki WSL dr. inż. Marka Matulewskiego, a także członków kierownictwa Instytutu Logistyki i Magazynowania – Założyciela Uczelni.

Uczestników zapoznano z treścią specjalnie dla nich przygotowanych płyt z materiałami dydaktycznymi. Są one efektem współpracy uczelni z firmami logistycznymi, które dzielą się swoimi projektami, zdjęciami, filmami – na potrzeby dydaktyki. Dzięki tym materiałom nauczyciele mogą uczyć logistyki w oparciu o realne rozwiązania rynkowe. Omówiono program wycieczek do WSL, w ramach których uczelnia przyjęła już ponad 3000 uczniów organizując im wykłady i wyjazdy do firm logistycznych. Zrelacjonowano zmiany w podstawach programowych zawodów: technik logistyk i technik spedytor, o które od lat postulowali nauczyciele. Zaprezentowano nowe podręczniki dla szkół, a także omówiono przebieg III Ogólnopolskiej Olimpiady Logistycznej.

Dużym zainteresowaniem uczestników V Forum Nauczycielskiego cieszyło się wystąpienie pani Marioli Aus der Mark, nauczycielki przedmiotów logistycznych z Bochum, która zaprezentowała zasady prowadzenia lekcji w niemieckim technikum logistycznym.

- Zaczynamy „wejściem smoka” lub „wybuchem wulkanu” – mówiła Mariola Aus der Mark. – To znaczy, że lekcje zaczynamy od przedstawienia problemu. Na przykład mówimy, że zawalił się magazyn, przedstawiamy wszystkie związane z tym komplikacje i czekamy na rozwiązania proponowane przez uczniów. To uczniowie muszą znaleźć wyjście z kryzysu. Ocena za przedmiot to tak na dobrą sprawę ocena za aktywność podczas lekcji. Nauczyciel natomiast, jest zobowiązany notować wszystkie poczynania uczniów, musi notować każdą wypowiedź i na tej podstawie ich ocenia. Do tego, nauka w niemieckich technikach odbywa się dwutorowo. Uczniowie przez dwa dni w tygodniu uczęszczają do szkoły, a przez kolejne odbywają staże w firmach logistycznych – zdradziła.

Pani Mariola zauważyła również, że dzięki takiemu systemowi, nauczyciel nie musi robić kartkówek. Na bieżąco sprawdza wiedzę uczniów, nie tylko podczas lekcji, ale także odwiedzając ich w firmach logistycznych. Uczniowie natomiast zdobywają w firmach praktyczne doświadczenie i wiedzę niezbędną do wykonywania w przyszłości zawodu związanego z branżą logistyczną.

- To było ciekawe doświadczenie, móc porównać system uczenia w polskich szkołach, z tym co opowiadała Pani Mariola. Widać, że niemieckie technika bardzo mocno stawiają na praktykę. Nam tego niestety brakuje – komentowała Agnieszka Krupa, nauczycielka z Zespołu Szkół nr 23 we Wrocławiu

Następnie przed uczestnikami V Forum Nauczycielskiego wystąpiła dr inż. Elżbieta Hałas, wykładowca WSL,  pracująca na co dzień w poznańskim Instytucie Logistyki i Magazynowania – polskiej organizacji GS1, a od stycznia 2011 roku przewodnicząca GS1 in Europe. Przedstawiła możliwości zastosowania kodów kreskowych, elektronicznej wymiany danych, synchronizacji danych, elektronicznego kodu produktu EPC/RFID. Pokazała również na czym polega aplikacja „Moje GS1”, za pomocą której od stycznia 2011 roku każdy użytkownik systemu GS1 może wprowadzić do bazy danych  informacje o swoich produktach, które znakuje kodami kreskowymi.

- Jesteśmy świadkami rewolucji technicznej – zaznaczyła pani Elżbieta i  jako dowód pokazała możliwości jakie daje aplikacja „Moje GS1”. Telefonem komórkowym sczytała kod kreskowy przyprawy kuchennej oraz kremu do rąk i na monitorze pojawił się m.in. skład produktów, adresy kontaktowe do producenta, informacje o zastosowaniu, a także – jak w przypadku przyprawy – filmy prezentujące przepisy kucharskie.

Na zakończenie części teoretycznej wystąpili przedstawiciele firmy Kuehne+Nagel, którzy przybliżyli warunki współpracy i zatrudnienia absolwentów szkół ponadgimnazjalnych.

- Przeprowadzamy bardzo szczegółową rekrutację. Kandydaci muszą się między innymi zmierzyć z  testem językowym, psychologicznym, rozwiązać casy study, a także uczestniczyć w rozmowie rekrutacyjnej – wymienia Anita Koralewska-Ratajczak, HR Manager Kuehne+Nagel. – Nie ukrywam, że w przypadku stanowiska w przedsiębiorstwie logistystycznym najważniejszym warunkiem przyjęcia do pracy jest znajomość języka angielskiego. Wychodzimy z założenia, że innych rzeczy można się zawsze nauczyć, a umiejętności językowe są w tej pracy niezbędne – dodaje.

Konferencję kończyły warsztaty odbywające się jednocześnie w trzech salach.  Uczestnicy wybierając tematykę, która ich najbardziej interesowała dyskutowali na temat projektu „Wielkopolska musi wiedzieć” poznając funkcjonalności Logistycznej Platformy Badawczej, uczestniczyli w lekcji pokazowej z wykorzystaniem Wirtualnych Laboratoriów, albo w zajęciach pokazujących zastosowania oprogramowania MonZa Edu, oferowanego przez Instytut Logistyki i Magazynowania do zajęć z przedmiotu „Laboratorium magazynowe”.

„To co od pięciu lat robimy wspólnie z 214 szkołami ponadgimnazjalnymi kształcącymi w zawodach: technik logistyk i technik spedytor to unikatowy w skali kraju program współpracy uczelni wyższej ze średnim szkolnictwem zawodowym. Tworzymy już pewnego rodzaju społeczność, wspólnie pracujemy w ramach projektów podnosząc jakość kształcenia, a raz do roku podsumowujemy dotychczasową współpracę, określamy jej dalszy kierunek, a przy okazji ubarwiamy te spotkania ciekawymi prelekcjami dotyczącymi kształcenia logistycznego – w takim duchu przebiegło też jubileuszowe V Forum Nauczycielskie WSL” – podsumował Wojciech Zalewski, rzecznik prasowy WSL.

Patronat medialny nad V Forum Nauczycielskim objęły następujące media: „TSL Biznes” (główny partner medialny), Czasopismo „Logistyka”, ”Eurologistics”, „Logistyka a Jakość”, „Nowoczesny Magazyn”, „Transport i Spedycja”, „Gazeta Szkolna”, Radio Planeta oraz portale: logistyka.net.pl, log24.pl, etransport.pl, dobra logistyka.pl, oraz miastopoznan.pl.

Partnerzy V Forum Nauczycielskiego: Instytut Logistyki i Magazynowania, Grupa Raben, Elettric 80, CHEP, ProLogis, Epicor, L-SYSTEMS, Panopa, DHL Express, Promag, SKK Systemy Kodów Kreskowych, Wincanton, Pekaes, Transporeon, Kuehne+Nagel, Interlan, Mecalux oraz Emapa. Sponsorami imprezy były firmy L-SYSTEMS i EPICOR.

Wróć