Jak rozładować miejskie korki? Jakie funkcje pełni miejskie centrum konsolidacji? Jak działa miejski rower? Na te i wiele innych pytań, odpowiedź znają uczestnicy dziewiątej edycji konferencji pt. "Logistyka miejska", zorganizowana przez Koło Naukowe CORLOG, działające przy Wyższej Szkole Logistyki w Poznaniu, która odbyła się w dniach 25-26 października.
Swoimi naukowymi osiągnięciami dzieliły się koła naukowe z całej Polski. Młodych prelegentów z Bielska-Białej, Bydgoszczy, Gdyni, Gliwic, Łodzi, Poznania i Warszawy przywitał dr Maciej Stajniak, który jako merytoryczny opiekun CORLOGu otworzył konferencję. Krótki wykład inaugurujący spotkanie wygłosił doc. dr Zbyszko Pawlak, Prorektor WSL.
Poszukiwanie alternatywy dla transportu drogowego to temat, który często pojawiał się w konferencyjnych prelekcjach. Jako pierwszy podjął go mgr inż. Bartosz Guszczak z Instytutu Logistyki i Magazynowania w Poznaniu, w swoim wykładzie pt. „Obsługa ładunków transportem kolejowym, jako alternatywa dla przewozów drogowych.” O korzyściach ekonomicznych i ekologicznych, wynikających z przeniesienia transportu na tory kolejowe świadczyły wyniki badań, prowadzonych w takich firmach, jak: Castorama, Can-Pack S.A., Skoda, Pfeifer Langen Polska S.A.
Najwyraźniej jakość polskich dróg leży na sercu także studentom Akademii Morskiej w Gdyni. Koło Naukowe Transportu i Logistyki TRANSLOG przygotowało wykład pt. „Rozwój konteneryzacji, a transport kolejowy na przykładzie Portu Gdynia”, w którym przedstawili swoja wizję integracji transportu morskiego z kolejowym.
O alternatywie dla transportu zbiorowego i samochodowego mówili studenci Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. W swoim wykładzie pt. „Veturilo – Warszawski Rower Miejski. Tajniki Wdrożenia i funkcjonowania największego systemu w kraju” omawiali, znany już w stolicy Wielkopolski, bezobsługowy system wypożyczania rowerów.
Autorskie projekty usprawniające dystrybucję towarów w zatłoczonych miastach zdominowały drugą część spotkania. Głównym bohaterem większości wykładów było centrum konsolidacji jako lekarstwo na miejskie korki. Tu swoje rozwiązania omawiały: Studenckie Koło Naukowe Login z Uniwersytetu Łódzkiego, CORLOG z Wyższej Szkoły Logistyki w Poznaniu, Koło Naukowe Studentów Logistyki z Akademii Obrony Narodowej w Warszawie, Europejskie Koło Logistyczne FENIKS z Politechniki Śląskiej. Przykładów w słonecznej Italii poszukiwali studenci z Koła Naukowego Logistyki z Politechniki Poznańska w wykładzie pt. „CIVITAS CATALIST jako projekt wspierający działania zrównoważenia dystrybucji towarów w miastach.”
Na codzienny sprawny przepływ ludzi i towarów, na zdenerwowanie kierowców i frustrację pieszych ma wpływ m.in. sygnalizacja świetlna. Inteligentnym nadzorem na ruchem drogowym zajęli się przedstawiciele Koła Naukowego Logistyki i Jakości QUALLOG z Akademii Techniczno-Humanistycznej z Bielska-Białej.
Do tematu miejskiej ekologii powrócili natomiast studenci z Naukowego Koła Logistycznego PRO&LOG. Studenci Wyższej Szkoły Bankowej w Toruniu zajęli się logistyką odpadów komunalnych, a więc bezpiecznym i skutecznym transportem i składowaniem efektów ubocznych naszej codziennej egzystencji.
Stołeczne wspomnienia o EURO 2012 zakończyły czwartkową serię wykładów. Swoimi wnioskami podzielili się mieszkańcy i studenci miasta-gospodarza Mistrzostw Europy czyli przedstawiciele Studenckiego Koła Logistyki Stosowanej z Politechniki Warszawskiej.
Goście Wyższej Szkoły Logistyki spędzili kolejny dzień na poznawaniu naszego miasta. CORLOG zadbał i tym razem o atrakcje dla studentów i zorganizował grę miejską. Koła naukowe błyszczały wiedzą, umiejętnością logicznego myślenia oraz spostrzegawczością, a Poznań tym, co ma najpiękniejsze: kolorowymi kamieniczkami na Starym Rynku, odnowionym Zamkiem Cesarskim i współczesnymi dziełami architektury, takimi jak Stary Browar czy Fontanna Wolności.