16 lipca w Wyższej Szkole Logistyki w Poznaniu odbyły się kolejne, trzecie już, konsultacje w sprawie zagospodarowania rzeki Warty. Pierwszy etap tych prac, polegający na przygotowaniu planu rewitalizacji Warty, dobiega końca i powinien znaleźć swój finał jeszcze we wrześniu br.
Wczoraj specjaliści z Holandii szczególnie wiele miejsca poświęcili możliwościom uczynienia Warty rzeką spławną nie tylko dla kajaków czy łodzi, ale także statków turystycznych. Podczas poprzednich spotkań wielu uczestników konsultacji bardzo stanowczo podnosiło postulat przystosowania rzeki do ruchu turystycznego, ale pierwsze szacunki finansowe tego przedsięwzięcia opracowane przez holenderskich specjalistów nie napawają optymizmem. Ich zdaniem, sama budowa jazu rzecznego – niezbędnego w tych warunkach – sięgnie 160 mln zł. Do tego trzeba doliczyć koszty pogłębienia Warty (4 mln zł) i inne niezbędne wydatki. Dzisiejsze szacunki dotyczące całej inwestycji wskazują, że wewnętrzna stopa inwestycji jest ujemna, ale realizacja projektu jest możliwa pod warunkiem znalezienia korzystnych źródeł finansowania, w tym przede wszystkim skorzystania z funduszy Unii Europejskiej.
W ramach programów pilotażowych proponowane jest zagospodarowanie m.in. Portowa i Chwaliszewa oraz wysp północnych. Zdaniem autorów tych projektów, ich realizacja przyczyni się do rewitalizacji dużych obszarów miejskich i będzie korzystna dla wszystkich mieszkańców Poznania. Powinny one być też katalizatorem dalszych inwestycji.
Projekt zwrócenia się miasta do rzeki to jednak nie tylko inwestycje dotyczące samej Warty i jej najbliższego otoczenia, ale także zmiana funkcjonowania znacznej części centrum miasta. O skali przedsięwzięcia świadczy choćby postulat uczynienia z ulicy Solnej bulwaru, gdy tymczasem dzisiaj jest to jedna z najważniejszych arterii komunikacyjnych miasta. Innym przykładem jest plan odkopania starego koryta Warty.
Mimo że projekt jest niezwykle ambitny i piekielnie kosztowny, to przedstawiciele Urzędu Miejskiego obecni podczas spotkania konsultacyjnego w Wyższej Szkole Logistyki w Poznaniu prezentowali podczas spotkania duży optymizm. Także dlatego, że plany przedstawione przez Holendrów spotkały się z bardzo dobrym przyjęciem poznaniaków. Zdaniem urzędników, ułatwi to zdobycie funduszy.
W najbliższych dwóch latach – jak deklarują pracownicy Urzędu Miejskiego – powinny zakończyć się prace planistyczne i zmiana planów zagospodarowania. A później ma się zacząć najtrudniejsza i najbardziej kosztowna część tego porywającego planu – realizacja…
Strategia Na Rzecz Warty: Pobierz