6 grudnia 2011 ruszyła II edycja konkursu „Bezpieczny eSklep”, mającego na celu wyróżnienie najbardziej wiarygodnych i rzetelnych sklepów internetowych w Polsce. Organizatorzy oraz patroni konkursu są przekonani, że taka inicjatywa podniesie jakość usług handlu elektronicznego w Polsce. W zeszłym roku udział w konkursie wzięło ponad 1400 e-sklepów.
Zeszłoroczna edycja konkursu cieszyła się ogromną popularnością – w szranki o tytuł Bezpiecznego eSklepu stanęło ponad 1400 sklepów internetowych, spośród których ostatecznie wyłoniono dwóch zwycięzców.
Konkurs organizowany jest przez Instytut Logistyki i Magazynowania – Założyciela Wyższej Szkoły Logistyki i został objęty honorowym patronatem Ministra Gospodarki, wicepremiera Waldemara Pawlaka oraz Wojciecha Rafała Wiewiórowskiego, Generalnego Inspektora Danych Osobowych.
Ocena sklepów będzie się składać, tym razem, z dwóch etapów. W pierwszym pod uwagę brane będą trzy główne czynniki: poprawność formalna oraz prawna stosowanych zapisów regulaminowych, sposób obsługi koszyka zamówień oraz zgodna z prawem ochrona danych osobowych. W drugim etapie Kapituła Konkursu oceni sklepy, które się do niego zakwalifikują, m.in. w zakresie czytelność strony internetowej oraz opisów oferowanych towarów, przejrzystości regulaminu sklepu czy stosowania zasad dobrych praktyk gospodarczych.
„Zdajemy sobie sprawę, że wymagania są nieco wyższe niż w roku poprzednim, jednak nasz Konkurs ma na celu wyjście poza obszar wymagań prawnych. Chcemy aby laureaci wykazali się nie tylko zgodnym z prawem regulaminem, bo takowy powinien mieć każdy sklep, ale faktycznie szanowali prawa konsumenckie, stąd dodanie pewnych kryteriów. Mam nadzieję, że takie podejście będzie dodatkową zachętą do uczestnictwa w Konkursie” – mówi Kinga Szewczyk, pomysłodawczyni oraz koordynator drugiej edycji Bezpiecznego eSklepu.
Udział w konkursie Bezpieczny eSklep jest bezpłatny. Aby wziąć w nim udział wystarczy wypełnić formularz zgłoszeniowy na stronie www.bezpiecznyesklep.pl. Termin nadsyłania zgłoszeń mija 31 stycznia 2012. Rozstrzygnięcie konkursu planowane jest na 15 marca 2012 roku. Ostateczną decyzję co do wyników podejmuje Kapituła Konkursu, w skład której wejdą przedstawiciele: Ministerstwa Gospodarki, Federacji Konsumentów, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego, Biura Informacji Gospodarczej, Instytutu Logistyki i Magazynowania, Kancelarii Radcy Prawnego Marianny Poproch-Wesołoskiej, oraz firm Siódemka, Opineo, Unizeto, Home.pl, Transferuj.pl i Benhauer.
Instytut Logistyki i Magazynowania (ILiM), GS1 Polska
Realizuje prace badawczo-rozwojowe i usługi doradcze podnoszące efektywność funkcjonowania przedsiębiorstw i całych łańcuchów dostaw. Pełni rolę organizacji krajowej GS1 wdrażającej do praktyki gospodarczej globalne standardy GS1, obejmujące m.in. kody kreskowe i elektroniczną wymianę danych. ILiM jest wykonawcą projektów rządowych związanych z rozwojem handlu elektronicznego w Polsce. Certyfikuje sklepy internetowe europejskim znakiem zaufania w handlu elektronicznym dla Konsumentów i Sprzedawców Euro-Label. Aktywnie działa w europejskiej przestrzeni badawczej będąc koordynatorem i partnerem projektów z zakresu logistyki i e-gospodarki. Instytut Logistyki i Magazynowania jest Założycielem Wyższej Szkoły Logistyki, pierwszej w Polsce uczelni logistycznej.