Czym będzie się charakteryzować transport przyszłości, jak ograniczyć ruch w miastach oraz czy car-sharing sprawdzi się w polskich realiach? Na te i inne tematy dyskutowali eksperci podczas konferencji „Pracownia Miast Poznań”. Jednym z zaproszonych do debaty specjalistów był prof. Maciej Stajniak, wykładowca Wyższej Szkoły Logistyki.
Pracownia Miast w Poznaniu zorganizowana została 27 października w CK Zamek. Temat przewodni konferencji brzmiał „Dotrzeć do celu. Jak się przemieszczać w mieście XXI wieku”. Tego dnia odbyło się kilka paneli dyskusyjnych z udziałem wybitnych ekspertów w dziedzinie transportu oraz tych, których ten temat bezpośrednio dotyczy – władz miasta, przedsiębiorców, społeczników. Wśród zaproszonych do dyskusji gości znaleźli się m.in. Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania, Jens Ocksen, prezes Volkswagen Poznań sp. z o.o., ambasador Andrzej Byrt, a także prof. dr hab. Maciej Stajniak z Wyższej Szkoły Logistyki.
Prof. Stajniak wziął udział w panelu pt. „Transport przyszłości. Czy i jak będziemy się przemieszczać za kilkanaście lat?”. Wśród pozostałych panelistów znaleźli się: Szymon Trzebiatowski, dyrektor ds. Projektów Strategicznych VW Poznań, Jakub Tabędzki z firmy SharCar oraz prof. Wojciech Cellary z Uniwersytetu Ekonomicznego. Eksperci dyskutowali o sposobach umożliwiających rozwiązanie problemu korków w mieście, innowacjach w transporcie i komunikacji oraz kwestiach związanych z ochroną środowiska naturalnego. Zaniepokojonych rosnącymi problemami w dziedzinie transportu uspokajał prof. Stajniak, powołując się na przykłady z historii. - W 1850 r. w Paryżu jedynym środkiem transportu były konie. Wyliczono, że w przyszłości miasto tak się rozrośnie, że w całej Francji zabraknie pól na owies, którym byłoby karmione zwierzęta. Nie przewidziano ery motoryzacji. Problem jednak sam się rozwiązał – tłumaczył wykładowca WSL dodając, że również obecnie naukowcy intensywnie pracują nad rozwiązaniem bieżących trudności.
Zgromadzeni eksperci rozmawiali o rozwiązaniach takich jak m.in. car-sharing, czyli system wspólnego użytkowania samochodów osobowych, samochodach elektrycznych i autonomicznych, możliwości pracy zdalnej, która nie wymagałaby codziennego wychodzenia z domu i przemieszczania się do przedsiębiorstwa oraz wzroście znaczenia transportu publicznego. W sferze marzeń pozostaje pomysł prowadzącej panel Aleksandry Przybylskiej z Gazety Wyborczej, dla której najlepszym rozwiązaniem byłaby teleportacja.