Partnerzy biznesowi, strategiczni, patroni kierunków i specjalności - tak uczelnie tytułują firmy i instytucje włączające się w proces kształcenia. Na ogół, partnerami nazywane są te podmioty, które mają możliwość wpływania na programy wybranych kierunków studiów czy zakres tematyczny przedmiotów. To tylko jeden z aspektów współpracy. W praktyce, dobry merytoryczny partner wpływa na całość funkcjonowania uczelni.
Zwrot uczelni wyższych ku praktyce gospodarczej to nie najnowszy trend w edukacji lecz rynkowa konieczność i swego rodzaju znak czasów. Młody człowiek, podejmując studia na kierunku, patronowanym przez firmę może mieć wyobrażenie tego, czym będzie się zajmował w przyszłości. Otoczenie biznesowe uczelni dostarcza studentom inspiracji, motywuje do wyznaczania celów, planowania kariery, choćby tej bardzo odległej.
Form wzajemnego oddziaływania uczelni i przedsiębiorstw jest bardzo wiele, wymienić można chociażby: możliwość odbywania staży i praktyk, wykłady i warsztaty z przedstawicielami firm, pisanie prac dyplomowych, rozwiązujących dany problem przedsiębiorstwa, współtworzenie programów nauczania dla danych kierunków i specjalności, a także pośrednictwo pracy.
Trudno nie docenić wartości tego rodzaju działań dla zawodowego rozwoju studentów, o ile współpraca to faktycznie realizowane działania, a nie tylko logo w uczelnianym folderze. W większości przypadków, inicjatywa leży po stronie uczelni i to jej pracownicy odpowiadają za budowanie tego rodzaju relacji.
Wyjątkowa relacja łączy Instytut Logistyki i Magazynowania w Poznaniu z Wyższą Szkołą Logistyki. Pierwsza w Polsce uczelnia logistyczna powstała z potrzeby dzielenia się wiedzą, wypracowaną przez ekspertów z Instytutu podczas realizowania dziesiątek krajowych i międzynarodowych projektów badawczo-rozwojowych i doradczych, od administracji publicznej aż po wielkie koncerny. To władze tej państwowej jednostki badawczej postanowiły kilkanaście lat temu udostępnić kapitał intelektualny, a więc wiedzę i doświadczenie ekspertów, nowym pokoleniom logistyków.
Obecnie Instytut to partner merytoryczny WSL. Co to oznacza dla studentów? „To przede wszystkim gwarancja poziomu nauczania. To stały dostęp do innowacji, a więc wiedzy, której próżno szukać w podręcznikach – mówi Wojciech Zalewski, rzecznik prasowy WSL. Instytut pełni funkcję krajowego centrum kompetencji, odpowiada więc za największe rządowe przedsięwzięcia z zakresu logistyki i e-gospodarki. Trudno wyobrazić sobie kadrę dydaktyczną uczelni o większym autorytecie”.
O niesłabnącym zapotrzebowaniu na tego rodzaju wiedzę niech świadczy nowo wybudowane Krajowe Centrum Innowacji w Logistyce i e-Gospodarce. Nowa inwestycja oznacza nie tylko rozwój dziedziny, którą wybrali studenci WSL, ale przy okazji większy komfort studiowania – kilka pomieszczeń budynku Instytutu przeznaczonych zostanie na sale dydaktyczne.
Potwierdzanie jakości kształcenia w oparciu o taki autorytet, to przywilej nielicznych. Cechą dobrego patronatu jest katalog realnych korzyści dla studenta, wynikający wprost z relacji łączącej patrona z uczelnią, możliwy do zweryfikowania, unikalny i wartościowy.