Kształcenie na poziomie zawodowym wymaga dziś nie tylko wykwalifikowanej kadry, ale również nowoczesnej infrastruktury i dostępu do aktualnych materiałów. Dzięki projektom współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, postęp w tej dziedzinie nie napotyka barier finansowych. WSL od lat aktywnie wspiera takie inicjatywy, czego efektem jest m.in. projekt Wirtualne laboratoria-sukces innowacji. O atrakcyjności metody Wirtualnych laboratoriów rozmawiały Monika Bogdał i Grażyna Bich, nauczycielka przedmiotów zawodowych i wicedyrektor Zespołu Szkół Ekonomicznych w Słupcy (jednej z 49 szkół testujących w projekcie).
Monika Bogdał: Co jest największym wyzwaniem w związku z podnoszeniem jakości kształcenia w szkole?
Grażyna Bich: Podstawą nowoczesnej
szkoły jest zbudowanie programu nauczania w taki sposób, żeby zajęcia
były jak najbardziej praktyczne. Dla osiągnięcia tego celu istotne
znaczenie ma systematyczne podnoszenie kwalifikacji przez nauczycieli i
zapewnienie uczniom dostępu do aktualnych materiałów dydaktycznych.
Dyrekcja stara się wspierać te procesy, choć podnoszenie jakości
kształcenia często napotyka bariery finansowe. Dlatego tym bardziej
atrakcyjne są dla nas projekty współfinansowane ze środków Unii
Europejskiej.
MB: Jak to się stało, że Państwa szkoła została
jedną z 49 szkół testujących w projekcie Wirtualne laboratoria - sukces
innowacji?
GB: W 2007 roku w ramach poszerzania
oferty edukacyjnej nasza szkoła wprowadziła nowy kierunek kształcenia –
technik logistyk. Wiązało się to z koniecznością uzupełnienia
materiałów dydaktycznych i podniesieniem kwalifikacji zawodowych
nauczycieli. Stąd pomysł nawiązania współpracy z Wyższą Szkołą
Logistyki w Poznaniu. Nasi nauczyciele wzięli udział w Forum
Nauczycielskim WSL, gdzie uzyskaliśmy informacje na temat projektów
unijnych realizowanych przez Wyższą Szkołę Logistyki. Mieliśmy już pewne
doświadczenie związane z udziałem w takich inicjatywach, dlatego
chętnie skorzystaliśmy z okazji. Chcieliśmy podnieść jakość kształcenia w
szkole, a dzięki Wirtualnym Laboratoriom Logistyczno-Spedycyjnym i
Magazynowym młodzież miała szansę wziąć udział w naprawdę innowacyjnych
zajęciach lekcyjnych. Wypełniliśmy formularz i nasza szkoła
zakwalifikowała się do projektu Wirtualne laboratoria-sukces innowacji
bez większych problemów.
MB: W jakiś sposób przygotowywali się Państwo do udziału w projekcie?
GB: Przygotowania miały przede
wszystkim charakter organizacyjny. Do prowadzenia zajęć z przedmiotów:
laboratorium logistyczno – spedycyjne i laboratorium magazynowe został
zatrudniony Krzysztof Celka, nauczyciel zainteresowany innowacjami
pedagogicznymi, zaangażowany w realizację projektu Wirtualne laboratoria
- sukces innowacji. Od strony finansowej nie musieliśmy się
przygotowywać, ponieważ do prowadzenia zajęć z tych przedmiotów
wykorzystana została szkolna pracownia wyposażona w 15 stanowisk
komputerowych z Internetem. Udział w projekcie nie wiązał się więc z
żadnym obciążeniem finansowym ani koniecznością pozyskiwania środków.
MB: Napotkali Państwo problemy organizacyjne w związku z wdrażaniem
Wirtualnych Laboratoriów Logistyczno-Spedycyjnych i Magazynowych?
GB: Do tej pory nie, głównie dzięki
zaangażowaniu nauczyciela realizującego ten projekt. Jedyny mankament
to, podobnie jak przy wszystkich projektach unijnych – biurokracja.
Wszystko musi być bardzo dokładnie udokumentowane, co jest dość
czasochłonne.
WZ: Projekt Wirtualne laboratoria-sukces
innowacji nie jest jedynym projektem współfinansowanym przez Unię
Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego, w którym uczestniczy
Państwa szkoła.
GB: Zgadza się. Dotychczas braliśmy
udział w takich projektach unijnych jak „Hotelarz – zawód z
przyszłością”, „Angielski na co dzień” i „Technik – kucharz”. W ten
sposób nasi uczniowie mogą lepiej poznać tajniki zawodu, dzięki czemu na
pewno łatwiej będzie im znaleźć pracę po ukończeniu szkoły. Aktualnie
realizujemy też projekt „Praktyka czyni mistrza” skierowany do klas II
- IV o profilu technik logistyk. Dzięki niemu uczniowie mogą przejść
kursy na prawo jazdy kategorii B, C i C+E, brać udział w wycieczkach
naukowych i wyjazdach studyjnych oraz odbyć refundowane ze środków
unijnych praktyki w przedsiębiorstwach logistycznych.
MB: Na bazie tych doświadczeń łatwiej jest Pani
ocenić możliwości, jakie otwierają przed szkołami projekty unijne.
Jakie korzyści wiążą się z wdrażaniem w szkołach Wirtualnych
Laboratoriów Logistyczno-Spedycyjnych i Magazynowych?
GB: Metoda Wirtualnych Laboratoriów
stwarza dla uczniów zupełnie nowe możliwości kształcenia. Szansa na
zapoznanie się z zasadami i mechanizmami funkcjonowania przedsiębiorstwa
logistycznego w warunkach szkolnych jest bardzo wartościowa. Dzięki
udziale w projekcie Wirtualne laboratoria - sukces innowacji, nasi
uczniowie pracują w oparciu o program iScala, w którym wykonują takie
same operacje, jak te przeprowadzane w prawdziwej firmie. Dodatkowo nie
musimy kupować specjalistycznego sprzętu – uczniowie pracują na
komputerach, które są już na wyposażeniu szkoły łącząc się z
odpowiednimi bazami danych przez Internet.
MB: Jaki będzie absolwent, który zdobędzie wykształcenie w oparciu o metodę Wirtualnych Laboratoriów?
GB: Przede wszystkim – praktycznie i
wszechstronnie przygotowany do pracy w firmie logistycznej. Poza tym,
lepiej wykształcony niż jego koledzy i koleżanki, którzy uczyli się w
tradycyjny sposób. Na pewno jego szanse na rynku pracy wzrosną. Po
pójściu do pracy będzie mógł się dalej rozwijać, zamiast uczyć od
podstaw obsługi podstawowych programów.
MB: Wdrożenie Wirtualnych Laboratoriów Logistyczno-Spedycyjnych i Magazynowych zmieniło Państwa szkołę?
GB: Na pewno umożliwiło podniesienie
jakości kształcenia w zawodzie technik logistyk. Dostęp do nowoczesnego
oprogramowania i dobre materiały dydaktyczne wpływają na atrakcyjność
tego kierunku i lepsze przygotowanie uczniów do przyszłej pracy. Udział w
projekcie w powiązaniu z atrakcyjnymi praktykami zawodowymi bez
wątpienia będzie miał wpływ na pozycję szkoły w powiecie, co może być
początkiem unowocześniania edukacji zawodowej w całym regionie.
MB: Sposób realizacji projektu spełnił Państwa oczekiwania?
GB: Przygotowanie materiałów
dydaktycznych w postaci ćwiczeń uważam za bardzo dużą pomoc dla
nauczycieli uczących tych przedmiotów. Ponadto opisanie sposobu
wykonywania ćwiczenia w postaci przystępnej instrukcji jest bardzo ważne
dla wszystkich uczestników projektu, którzy po raz pierwszy spotykają
się z programem iScala. W związku z tym udział w projekcie uważamy za
wartościowy, a sposób jego realizacji za dostosowany do potrzeb
dydaktycznych.
MB: Czy w przyszłości chcieliby Państwo rozwijać tę metodę kształcenia na innych kierunkach zawodowych?
GB: Metoda kształcenia
wykorzystywana w projekcie Wirtualne laboratoria - sukces innowacji może
znaleźć zastosowanie we wszystkich tych kierunkach kształcenia, gdzie
podczas zajęć wykorzystuje się specjalistyczne oprogramowanie. W naszej
szkole realizowany jest kierunek technik ekonomista – myślę, że w ramach
nauki tego zawodu będzie można z powodzeniem wykorzystać metodę
Wirtualnych Laboratoriów w zakresie transportu i gospodarki magazynowej.
Chętnie skorzystalibyśmy także z podobnych rozwiązań w zawodzie technik
hotelarstwa. Uczniowie mogliby oswajać się z obsługą programów
wykorzystywanych do obsługi hotelu. Takie zajęcia byłyby na pewno
bardziej atrakcyjne i przede wszystkim łączyły teorię z praktyką.