Co to jest Zajezdnia Franowo?
Zajezdnia Franowo wyróżnia się wśród innych swoją nowoczesnością. Została otwarta w 2014 roku i stała się największą i najbardziej nowoczesną zajezdnią w Europie. Franowo jest również jedyną w Polsce całkowicie zautomatyzowaną zajezdnią. Wielu, naprawdę wielu, przedsiębiorców odwiedza nas, aby zobaczyć jak taka automatyzacja wygląda w rzeczywistości.
Nie sposób też nie powiedzieć o jej rozmiarach. Zajezdnia rozciąga się na przestrzeni 18 ha, co docelowo pozwala na zaparkowanie 150 wagonów. Dziś jest ich 100, z czego 80 codziennie wozi pasażerów, co stanowi 40% całkowitego obłożenia tramwajowego w Poznaniu.
Obiekt zbudowano z myślą o przyszłości miasta Poznań. Jeśli kiedykolwiek zajdzie potrzeba zakupienia tramwajów 45-metrowych (aktualnie mówimy o wagonach długości 33 metrów), to my, jako jedyni, jesteśmy w stanie je przyjąć w swoje progi, mimo że infrastruktura miasta na ten moment nie jest przygotowane na pojazdy torowe takiej długości.
W jaki sposób ta automatyzacja wpływa na funkcjonowanie całej zajezdni?
Automatyzacja to po prostu systemy informatyczne wykorzystywane w codziennej pracy zajezdni.
Podam kilka przykładów, które pokazą, w jaki sposób automatyzacja usprawnia pracę. Jednym z takich przykładów jest system identyfikacji Vectra, który kieruje wagony w odpowiednie dla nich miejsca – na naprawę lub lakierowanie. Kolejnym przykładem jest wjazd do zajezdni, który służy do badania płaskich miejsc. Jeżeli wynik wyjdzie niezadowalający, tramwaj kierowany jest na laserowy pomiar kół, gdzie jest sprawdzany. Jednak ostateczną decyzję podejmuje człowiek. System jest udostępniany na wszystkie zajezdnie i obsługiwany przez tylko jednego człowieka!
Pełna automatyzacja ułatwia również pracę motorniczym poprzez bezpośrednią komunikację z pomieszczeniem dyspozytora czy z warsztatowcami. System ułatwia również wyjazd z zajezdni poprzez przypisanie numeru linii na dane stanowisko. W momencie wybicia godziny wyjazdu tramwaj automatycznie jest gotowy do rozpoczęcia pracy.
Co warto zobaczyć w Zajezdni?
Hala postojowa to pierwsze miejsce, które robi wrażenie swoimi gabarytami. Dwuhektarowa powierzchnia, czyli obszar wielkości trzech pełnowymiarowych boisk piłkarskich. W każdym z tych miejsc znajdują się wyspecjalizowane urządzenia do obsługi i naprawy tramwajów. Mam na myśli laserowy pomiar kół, tokarkę podtorową, dwie myjnie tramwajowe z możliwością mycia dachu, wózkownia, lakiernia… Jest tu naprawdę sporo ciekawostek, które zainteresują każdego pasjonata logistyki.
Wizyta w Zajezdni Franowo jest elementem programu XIV Forum Nauczycielskiego. Zobacz szczegóły >
Ciekawostka?
Na całym terenie zajezdni znajdują się czerwone przyciski, inaczej przyciski bezpieczeństwa. Gdy zauważymy niebezpieczeństwo, wciskamy przycisk, który wyłącza wysokie napięcie w całej zajezdni. Tylko i wyłącznie centrala może załączyć wysokie napięcie po potwierdzeniu, że nie ma już zagrożenia.