Szczecin dziś, to nie tylko portowe „okno na świat”, ale także coraz ważniejsze centrum logistyczne oraz ośrodek otwarty na inwestycje i transgraniczną współpracę – to tylko niektóre atuty nadmorskiego miasta, o których przekonali się studenci Wyższej Szkoły Logistyki, którzy w maju wzięli udział w ogólnopolskiej konferencji Sea Point 2008. Tematem trzydniowego seminarium w Akademii Morskiej w Szczecinie była „Logistyka Paliw”.

Konferencje rozpoczął prorektor ds. nauczania dr inż. Zbigniew Szozda, który chwaląc studencką inicjatywę i życząc wszystkim sukcesów w przyszłej karierze logistycznej, wprowadził słuchaczy w zagadnienia następnych wykładów.

Jako pierwsza wystąpiła mgr Ewa Jarvoll Nilsen. Jej opowieści o technikach wydobycia gazu ziemnego z norweskich złóż wywoływały u wielu uczestników prawdziwe zaskoczenie. Prowadząca pokazała nie tylko ogrom wybudowanych instalacji, terminali i rurociągów, ale także przybliżyła studentom nowoczesne technologie, dzięki którym, wydobycie gazu jest jeszcze łatwiejsze i bardziej ekonomiczne.

Następnie uczestnicy konferencji poznali problemy z jakimi należy się liczyć, transportując ropę naftową. W swoim wykładzie „Ropa naftowa – ładunek niebezpieczny w transporcie”, Katarzyna Synak nie tylko omówiła niebezpieczne właściwości chemiczne ropy naftowej i jej frakcji, ale również przypomniała największe w historii katastrofy tankowców, czy wycieków z rurociągów.

Jak się później okazało temat bezpieczeństwa transportu paliw stał się przewodnim zagadnieniem tegorocznej konferencji. Kontynuowali go między innymi Kamil Kochalski i Rafał Mikołajczyk, studenci Wyższej Szkoły Logistyki. Ich prezentacja na temat „Rozwiązań transportowych ropy naftowej oraz jej produktów w Polsce i Europie”, dotyczyła głównie analizy porównawczej środków transportu w aspekcie środowiskowym i bezpieczeństwa, a także wartości przesyłowych i pojemności. Według badań poznańskich studentów najbezpieczniejszym okazał się transport rurociągowy, którym jednocześnie można przesłać bardzo dużą ilość ropy. Następny w kolejności jest transport morski i kolejowy, natomiast najgorszym pod każdym względem okazał się transport samochodowy.

Ostatnie dwa wystąpienia tego dnia poświęcone były wybranym środkom przewozu ropy naftowej. Zygmunt Kopacz, student poznańskiej Politechniki (wielokrotny uczestnik konferencji organizowanych przez WSL) przedstawił korzyści żeglugi śródlądowej. Do tych najważniejszych zaliczył: ekonomiczność, rozwojowość i atrakcyjność. Natomiast Jacek Walkowiak, student WSL zaprezentował zalety wynikające z transportu paliwa koleją. Uwagę słuchaczy zwrócił przede wszystkim na znaczenie tego transportu w rozwoju mniejszych miast, zwiększeniu liczby miejsc pracy oraz komfortu podróżowania.

Pierwszy dzień konferencji doskonale podsumował wykład prof. dr. hab. inż. Zdzisława Chłopka z Politechniki Warszawskiej, który zapoznał studentów z ekologicznymi skutkami zastosowania biopaliw do zasilania silników spalinowych. Po wykładach odbyła się impreza integracyjna w jednym ze studenckich klubów Szczecina.

Następny dzień studenckiego zjazdu SeePoint rozpoczął się wystąpieniem Daniela Woelke, prezesa Koła Naukowego Logistyki i Transportu Akademii Morskiej w Szczecinie. Później, atmosfera na sali zrobiła się nieco militarna. Przy mikrofonie stanął Jakub Frankowski z Akademii Obrony Narodowej, który na przykładzie Kuby, przedstawił problem logistyki paliw podczas zagranicznych misji stabilizacyjnych.

Najwięcej emocji jednak, wzbudziło wystąpienie kpt. mgr. inż. Roberta Wnukiewicza z Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Szczecinie. Kapitan odpowiadał o działaniach ratowniczych, jakie straż pożarna podejmuje podczas usuwania skutków katastrof w morskim transporcie paliw, przybliżał również studentom metody ćwiczeń oraz szczegóły przeprowadzania symulacji katastrof.

Tegoroczna konferencja poza czysto teoretyczną częścią, mobilizowała słuchaczy także do zajęć praktycznych. - Wiadomo, że logistyk musi sprostać każdemu zadaniu, więc rozdzieleni w trzyosobowe grupki rozwiązywaliśmy problem, z którym możemy spotkać się w przyszłości – wyjaśnia Kamil Kochalski, student WSL i uczestnik tegorocznej SeePoint. –Każdy z nas bardzo poważnie podszedł do rozwiązywania zadań. Nawet po zakończeniu ćwiczeń, wielu nie mogło zasnąć, myśląc cały czas nad prawidłowym rozwiązaniem – dodaje.

Wyniki ogłoszono jednak dopiero następnego dnia. Po zwiedzaniu stoczni Szczecińskiej oraz okrętu AM „Nawigator”, studenci poznali wyniki warsztatów. Wygrały studentki Akademii Morskiej w Gdyni. Poznańska Wyższa Szkoła Logistyki pechowo znalazła się tuż za podium. Trzecie miejsce zajęła Politechnika Poznańska.

- Konferencja była po prostu świetna zarówno pod względem merytorycznym jak i organizacyjnym. Nie możemy doczekać się następnego Sea Point – podsumowuje Kamil Kochalski.

W konferencji poza studentami z WSL uczestniczyli żacy z ATH z Bileska-Białej, Politechniki Śląskiej, Politechniki Wrocławskiej, Politechniki Poznańskiej, Akademii Obrony Narodowej z Warszawy, Akademii Morskiej w Gdyni oraz Uniwersytetu Gdańskiego.

Wróć