Sytuacja związana z pandemią zaskoczyła i zmieniła każdy biznes – od jednoosobowych firm po duże, międzynarodowe korporacje. Można dużo mówić o negatywnych skutkach, które przyniosła, ale patrząc oczami optymisty, postawiła zarządy i pracowników przed szansą i wyzwaniem.
W tym trudnym okresie firmie IngkaGroup, która prowadzi w Polsce sklepy, bardzo pomogły wartości, które są wpisane w DNA organizacji. Nie tylko nie zmieniły się w trakcie ostatnich miesięcy, ale stały się jeszcze silniejsze.
IKEA jest znana z dużych sklepów, otwartych na całe rodziny, gdzie każdy – oprócz zakupów – może przyjemnie spędzić wolny czas. Do tej pory doświadczenie zakupowe i pobyt w naszych sklepach był na tyle unikatowy na rynku, że klienci preferowali tradycyjny kanał i przyjazd do sklepu. Tymczasem równolegle na rynku rozwijała się sprzedaż online. W okresie czasowego zamknięcia sklepów dla klientów, ci, którzy są związani z naszą marką, mogli się cieszyć z dostępności produktów IKEA online i dokonywać zakupów przez Internet lub telefon. W efekcie operacje logistyczne z dnia na dzień urosły o kilkaset procent. Wiązało się to ze zwiększeniem liczby pracowników zaangażowanych w proces realizacji zamówień online, zmianą layoutu sklepu oraz przystosowaniem całości operacji do nowej roli sklepu jako centrum dystrybucyjnego. Dzięki Poczuciu Wspólnoty, pracownicy wykonujący na co dzień pracę sprzedawców, dekoratorów, czy specjalistów gastronomii, przekwalifikowali się i w tak krótkim czasie zdobyli kompetencje z obszaru doradztwa i zdalnego planowania kuchni i szaf. Razem mogliśmy realizować zamówienia, które następnie klienci mogli odbierać w sklepie, lub w Punkcie Odbioru Zamówień IKEA oraz dostarczane im były prosto do mieszkań. Poszukiwanie ulepszeń i nowych rozwiązań sprawiło, że naturalnie podeszliśmy do zmiany naszego postępowania przełamując schematy, rutyny i dostosowując pomysły do nowych warunków.
Okazało się, że nieszablonowe myślenie nie dotyczy w IKEA jedynie mebli i rozwiązań dla domu, ale też podejścia do obowiązków i nowych reguł. Kluczową Wartość Troska o ludzi i planetę mogliśmy realizować dbając o bezpieczeństwo naszych pracowników i klientów. Dobra i transparentna komunikacja na temat prewencji, zapewnienie środków ochrony, liczne szkolenia stanowiskowe przy zmianie zakresu zadań uwzględniające nowe procedury bezpieczeństwa, stało się powszechną praktyką w każdym dziale. IKEA w Polsce m.in. uruchomiła też centralny HUB informacyjny na temat koronawirusa, gdzie każdy pracownik może znaleźć wiarygodne informacje na temat epidemii, aktualności i działań wprowadzanych w organizacji w celu zapewnienia ochrony zdrowia. Trzeba przyznać, że w trakcie zamknięcia sklepu dla klientów, kilka razy pomyśleliśmy „niech wszystko wróci do normy”, „niech będzie jak wcześniej”, ale z dnia na dzień docierało do wszystkich, że czeka nas nowa rzeczywistość. W dniu 4 maja IKEA otworzyła sklepy w Polsce. Radość z obecności klientów przeplata się z ostrożnością i dużą uwagą na zapewnienie bezpieczeństwa: odpowiedni dystans, środki dezynfekujące, częste komunikaty dotyczące zakrywania ust i nosa. Klienci wrócili do naszych sklepów, a poziom zakupów online nadal utrzymuje się na dobrym poziome. Nowe nawyki, tj. zamawiam przez Internet-odbieram osobiście, na stałe wpisały się w nowe zachowania konsumenckie i zostaną z nami na dłużej.
Obecnie priorytetem dla logistyki jest zapewnienie możliwie najlepszej dostępności produktów oraz ciągła dbałość o proces, który w obliczu bieżącej sytuacji rynkowej jeszcze się kształtuje. Ze zdwojoną siłą monitorujemy więc procesy w całym łańcuchu dostaw tak, aby nasi klienci byli maksymalnie zadowoleni z zakupów. Cieszymy się, że dzięki utrzymaniu sprzedaży online na wyższym poziomie niż w okresie przed pandemią, jesteśmy w stanie dotrzeć do większej liczby odbiorców, jednocześnie zapewniając im bezpieczeństwo i wygodę zakupów. Śmiało można postawić tezę, że – dla wielu trudny – okres pandemii logistyka w IKEA wykorzystała jako swoją szansę na rozwój. Reagowanie w sytuacjach kryzysowych, zarządzanie w zmianie, budowanie nowych procesów i nowych kompetencji, elastyczne reagowanie, otwartość i zorientowanie na klienta – to wszystko wzmocniło nasze przywództwo i pokazało, że nie ma rzeczy niemożliwych. Doświadczenie, które zdobyliśmy umocniło nas jeszcze bardziej jako organizację oraz ludzi. Nasi ludzie są bowiem sercem IKEA, więc troska o nich zawsze jest dla nas najważniejsza.
Ludmiła Wójtowicz
Unit People and Culture Manager