Co to jest blended-learning? Czy platforma LogisticsTube może być wykorzystywana podczas zajęć ze studentami? Kto może zostać użytkownikiem międzynarodowego portalu społecznościowego? Na te i wiele innych pytań, odpowiadają: mgr Joanna Kopańska, wykonawca projektu DELPHI oraz doc. dr inż. Piotr Cyplik, wykonawca projektu DELPHI oraz Pełnomocnik Rektora ds. e-learningu.
Karolina Zielińska (KZ): W jaki sposób projekt DELPHI odpowiedział na współczesne trendy w biznesowym nauczaniu logistyki?
Joanna Kopańska (JK): Projekt DELPHI powstał z myślą o menedżerach i pracownikach małych i średnich przedsiębiorstw oraz wszystkich tych, którzy pośrednio lub bezpośrednio mają do czynienia z logistyką w pracy lub na etapie nabywania kompetencji i wiedzy. Głównym rezultatem projektu jest innowacyjny system kształcenia internetowego, dostarczający nowego, nieformalnego podejścia do poznawania i eksplorowania kontekstu logistyki zawarty na platformie szkoleniowej LogisticsTube. Innymi słowy, w DELPHI postawiliśmy na społecznościowe uczenie się tzw. social learning – podkreślające centralną rolę użytkownika w miejscu dotychczasowego biernego przechodzenia kursantów przez szkolenia e-learningowe.
KZ: Czy platforma LogisticsTube i zaproponowany w jej ramach social learning działa na podobnych zasadach co bijący ostatnio rekordy popularności Facebook i social networking?
JK: Jak najbardziej. „Social learning” jest emocjonalną metodologią szkolenia opierającą się na prostych rozwiązaniach – udostępnionych materiałach szkoleniowych i programach e-learningowych - i jednocześnie otwartą na ulepszenia i wkład własny użytkowników platformy. Interaktywna platforma LogisticsTube umożliwia bowiem samodzielne tworzenie własnych materiałów szkoleniowych i dzielenie się nimi z innymi użytkownikami w całej Europie. Pomocami dydaktycznymi mogą być zarazem teksty pisane, prezentacje multimedialne jak i filmiki video – jak na popularnym portalu YouTube. Społeczność portalu może również wymieniać informacje oraz zasięgać konsultacji na specjalnych forach tematycznych a wszystko to w celu podtrzymania ciągłej cyrkulacji wiedzy.
KZ: Czym różni się powstała w ramach DELPHI platforma LogisticsTube od istniejących platform e-learningowych?
JK: Przede wszystkim LogisticsTube nie jest tradycyjną platformą e-learningową.
W przeciwieństwie do e-learningu charakteryzuje się tzw. kołowym
podejściem do logistyki w miejsce hierarchicznego czy sekwencyjnego.
Oznacza to, że użytkownicy mogą dowolnie poruszać się po platformie i
pośród różnych, dostępnych form kształcenia – wybierać te, które
najbardziej odpowiadają ich potrzebom. W przypadku klasycznego
e-learningu użytkownikowi narzuca się model szkolenia z ściśle określoną
ścieżką nabywania poszczególnych kompetencji.
KZ: Kto może zostać użytkownikiem platformy LogisticsTube?
Piotr Cyplik (PC): System adresowany jest do wszystkich zainteresowanych zagadnieniami logistycznymi. Obecnie zalogowanych jest ponad pięciuset osób. Wśród polskich użytkowników, większość stanowią studenci Wyższej Szkoły Logistyki.
KZ: W jaki sposób tworzy się materiały dydaktyczne?
PC: Platforma LogisticsTube umożliwia znajdowanie oraz dzielenie się ciekawymi materiałami dydaktycznymi zarówno w formie tekstów pisanych jak i prezentacji video. Materiały w formie video mogą być wielokrotnie wykorzystywane przez samych użytkowników, którzy następnie mogą tworzyć własne programy szkoleniowe. Jest to łatwe i szybkie. Aby zniwelować pozorny „ciężar” i trudności związane z tworzeniem multimediów, na platformie zamieszczono narzędzia ułatwiające ich transmisje.
KZ: Czy zamieszczane treści są w jakiś sposób weryfikowane?
PC: Użytkownicy portalu sami odpowiadają nie tylko za tworzenie treści dydaktycznych, ale także za ich poprawność. Społeczność ocenia materiały, przyznając im określone stopnie. Następnie, poprzez użycie filtra wyświetlamy te najbardziej wartościowe
KZ: Czy wiadomości zawarte na platformie mogą być wykorzystywane podczas zajęć ze studentami?
PC: Tak. Wyższa Szkoła Logistyki realizuje obecnie część zajęć w formie e-learningu. Materiały, które zamieszczone są na platformie LogisticsTube stanowią doskonałe uzupełnienie wiedzy. Studenci uczą się poprzez Internet, a podczas zajęć konsultują z profesorami dany zakres materiału. To tak zwany blended-learning, czyli sposób edukacji zakładający co najmniej dwie metody nauczania. Zestawia je w taki sposób, aby zapewnić studentom jak najlepsze warunki do nauki oraz by zwiększyć ich percepcje. System się sprawdza, dlatego uczelnia dąży do tego, by w przyszłości w szerszej skali korzystać z blended-learningu.
KZ: Praca nad projektem DELPHI jest już praktycznie zakończona. Czy można mówić o sukcesie?>
PC: Projekt jest zakończony, czeka na opinię Komisji Europejskiej. Raport cząstkowy uzyskał maksymalną notę, więc wierzymy, że tym razem będzie podobnie. Współpracę pozytywnie ocenił koordynator projektu – Centro Servizi Piccole Medie Industrie. Jako szkoła bez wątpienia solidnie zaistnieliśmy na rynku europejskim.