Logistyka żywności

Drogę artykułów spożywczych od producenta, przez operatora logistycznego aż do sklepowej półki prześledzili uczestnicy konferencji pod hasłem „Czy wiesz skąd jesz? Logistyka żywności”, która odbyła się dziś w Wyższej Szkole Logistyki w Poznaniu. Specyfikę magazynowania, transportu i obsługi dostaw produktów świeżych przedstawili eksperci z firm Fresh Logistics, Hochland Polska i Żabka Polska oraz specjaliści z Instytutu Logistyki i Magazynowania.

Ponad 400 słuchaczy – studentów i uczniów szkół średnich, zainteresowanych produkcją, pakowaniem, znakowaniem, transportem, dystrybucją i sprzedażą artykułów spożywczych prześledziło krok po kroku całą drogę produktu z hali produkcyjnej do konsumenckiego koszyka.

Z pytaniem „czy wiesz skąd jesz?” zmierzyli się: Daniel Kosmowski, starszy specjalista ds. logistyki i EDI z firmy Hochland Polska i Aleksandra Paszak, menedżer operacyjna Fresh Logistics, którzy omówili zasady współpracy producenta artykułów spożywczych z operatorem logistycznym. Szczególne warunki przechowywania i transportu produktów świeżych nakładają na obie strony szereg obowiązków i ograniczeń, dlatego konieczne jest przede wszystkim dbanie o jakość relacji, opartych na szybkim i rzetelnym przepływie danych.

Wysokim wymaganiom branży spożywczej każdego dnia starają się sprostać specjaliści ds. logistyki, jak i pracownicy działów obsługi klienta. Aby przepływ informacji pomiędzy wszystkimi ogniwami łańcucha dostaw umożliwiał sprawną realizację zamówień, rozwija się nie tylko narzędzia do elektronicznej wymiany danych, ale także systemy oznakowania opakowań.

O wpływie treści i formy opakowania na decyzje konsumenta i sprawność przepływu towarów w handlu elektronicznym mówił Jacek Pucher – specjalista z Instytutu Logistyki i Magazynowania. Wymogi prawa oraz oczekiwania klientów, chętnie przenoszących zakupy do sieci, nakładają na producentów i sprzedawców żywności w internecie coraz więcej obowiązków, dotyczących dostępności informacji o produkcie i szybkości dostawy.

W sprostaniu tym oczekiwaniom pomaga odpowiednie oznakowanie, umożliwiające identyfikowalność produktów spożywczych. Służy ona przede wszystkim bezpieczeństwu konsumentów i sprawności obsługi dostaw. O rosnącej potrzebie odpowiedniego znakowania i monitorowania produktów mówił Grzegorz Sokołowski z Instytutu Logistyki i Magazynowania.

Po omówieniu produkcji, pakowania, znakowania, transportu i magazynowania produktów świeżych, przyszedł czas na zakupy. O ogromnej pracy logistyków, która stoi za rozwojem sieci Żabka Polska opowiadał absolwent WSL, Piotr Wielechowski, Kierownik Działu Planowania Zapasów, Żabka Polska. Aby do niemal czterech tysięcy niewielkich osiedlowych sklepów docierały nasze ulubione produkty, pracownicy centrum logistycznego pilnują nie tylko terminowości realizacji zamówień, ale przede wszystkim jakości dystrybuowanych artykułów spożywczych. 

Droga, jaką produkt musi przebyć od wytwórcy do odbiorcy to temat, który powinien zaciekawić każdego świadomego konsumenta. Publiczność, licznie zgromadzona w auli WSL, zasypała prelegentów lawiną pytań, dotyczących nie tylko czynników wpływających na codzienne zakupy, ale także szczegółów dotyczących prognozowania popytu, optymalizacji kosztów czy rodzaju stosowanych w magazynach regałów.

Ogromne zainteresowanie logistyką produktów świeżych zaowocowało rozmowami, trwającymi jeszcze długo po zakończeniu konferencji. Wiedza prelegentów, kulisy ich codziennej pracy to szereg imponujących danych, niedostępnych na lekcjach, czy w podręcznikach. Transferowi wiedzy praktycznej i popularyzacji logistyki służy właśnie cykl Logmeeting – spotkania i warsztaty w Wyższej Szkole Logistyki.

Wróć

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.


Ustawienia