Branża logistyczna szybciej niż inne została dotknięta COVID-19. Nie jej wizją, nie jej skutkami, a nowym i zaskakującym, nieprzewidywalnym w skutkach, „koronatime”. Oczywiście, że sytuacja nas zaskoczyła, nie byliśmy przygotowani, nie mamy procedur na takie kryzysy. Mamy natomiast zasoby, by sobie radzić. Zasoby i konieczność. I poradzimy sobie. Poniżej kilka wskazówek od psychologa pracy i organizacji dla szefów na kolejne dni. Zapewne „ten czas” niebawem zmusi nas do szukania innych sposobów reagowania, radzenia sobie, rozwiązań. Już szukamy.

Na człowieku się znam, na ludziach w sytuacjach trudnych też, na tej sytuacji, podobnie jak państwo – uczę się. Choć wolelibyśmy tej lekcji nie otrzymać, tkwimy w niej. Uczymy się na bieżąco i szybko. A nauka to opisywanie rzeczywistości. W obliczu „tej nowej rzeczywistości” zestawiam dwadzieścia lat swojej pracy zawodowej z trzema tygodniami nowych okoliczności. Zapraszam do zapoznania się z kilkoma wskazówkami dotyczącymi zarządzania ludźmi wiosną 2020 roku.

Komunikacja z ludźmi

Zadbaj byś jako pracodawca był jednym z trzech wiarygodnych źródeł informacji o COVID-19 (obok WHO, czy zaprzyjaźnionych medyków).

Przynajmniej raz w tygodniu aktualizuj najbardziej istotne informacje związane z sytuacją w organizacji. Ślij maile, nagraj film dla tych, których nie spotykasz. Aktualizuj to co się dzieje, formułuj oczekiwania, doceniaj za konstruktywne takie postawy, jak zachowanie ostrożności, elastyczność, pomysły na sprawną organizację pracy.

Ufaj w znaczenie działań związanych z HR-em. Pozbawienie ludzi informacji, czy opieki wspierającej, będzie kosztowało więcej niż dobre przygotowanie komunikatów, czy instrukcji pozwalających sprawniej radzić sobie z nową organizacją pracy: home office, windykacją należności, czy wypracowaniem nowych zasad współpracy.

Unikaj takich określeń, jak wojna, kryzys, trauma. Nie wmawiaj ludziom, że muszą być ofiarami obecnej sytuacji. Nie może być ona porównana do żadnego doświadczenia z przeszłości, niech zatem doświadczenia z przeszłości nie uruchamiają nieadaptacyjnych schematów.

Pamiętaj, że brak informacji powoduje lęki i plotki. One z kolei zabierają czas, pieniądze i pozytywne zasoby osobiste (o nich innym razem).

Nowe postawy i wartości – kształtuj je

Licz się z tym, że z czasem w organizacji mogą eskalować zachowania kontrproduktywne, takie jak symulowane absencje, kłamstwa, sabotaż, mobbing, a może zupełnie „inne”, które się pojawią w obliczu nowych okoliczności. Szukaj sposobów na radzenie sobie z nimi. Współpracuj z psychologiem spoza organizacji. Ufaj swojemu HR-owi.

Wspieraj się BHP-owcem. Powołaj stanowisko, które wesprze ludzi w organizacji w walce z zagrożeniami i gwarantowaniu bezpieczeństwa. Zachęcaj pracowników, by spędzali na analizie informacji o COVID-19 nie więcej niż 30 minut dziennie.

Wskazuj jak ważną wartością są zdrowie i profilaktyka, ale też ciągłość działania waszego biznesu, który jest źródłem utrzymania. Stosuj środki perswazji, w tym odwoływanie się do wartości (zdrowie, życzliwość, szacunek, wspieranie się). Wskazywanie istotnych wartości jest szczególnie ważne w kryzysie i wyznacza zachowania, które będą pożądane w dalszej perspektywie.

Egzekwowanie w „koronatime”

Egzekwuj nowe standardy, przede wszystkim dotyczące bezpieczeństwa. Karz za niedostosowanie się do nowych zasad. Szczególnie bezpieczeństwa. Wyjaśniaj dlaczego osoba łamiąca nowe przepisy bezpieczeństwa została ukarana. Ale unikaj kar za niejednoznaczne przewinienia.

Twoje decyzje

Decyzje podejmuj szybko, zmiany wdrażaj stanowczo. Na pewno się pomylisz. Podkreślaj jednak, że sytuacja jest dynamiczna, że decyzje będą zmieniane, że ich zmiana wynika z konieczności szybkiego działania i dostosowania się do zmieniających się szybko warunków.

Konsultuj trudne decyzje, które masz zakomunikować z osobą obiektywną, która nie musi konformistycznie przytakiwać tobie, bo jesteś szefem. W tematach ludzi w organizacji konsultuj się z psychologiem spoza organizacji. Nie musisz się z nim zgadzać, możesz natomiast zobaczyć sytuację „innym okiem”.

Twórz z wyprzedzeniem alternatywne scenariusze, także te niekorzystne.

I na koniec – ufaj znaczeniu własnych zasobów osobistych. Logistyka to branża, która działa szybko, więc masz doświadczenie w podejmowaniu szybkich decyzji. Pamiętaj o szacunku do ludzi. Zapewne z większością z nich będziecie pracowali również za klika miesięcy. Wówczas wysiłek włożony w odpowiednie zarządzanie komunikatami, postawami, wartościami zwróci się całej organizacji. Powodzenia.

Anna Agata Nowak
Autorka jest psychologiem pracy, trenerką i autorką innowacyjnych produktów edukacyjnych dla biznesu.

Jeśli chcesz mnie poznać, albo sprawdzić, zapraszam na: https://www.linkedin.com/in/4hrannanowak

 

Przeczytaj także pozostałe artykuły z cyklu "Logistyka w czasach zaraz"

Wróć