W Japonii wszystko dostarcza się w ciągu jednego dnia, nie ma tam magazynów. Mimo, że kraj ten rozciąga się na długość ponad 3 tys. km, jedynym miejscem, w którym znajduje się towar jest transportująca go ciężarówka. W Wyższej Szkole Logistyki odbyła się kolejna edycja programu LOGMEETING – Spotkania i warsztaty w WSL.
O organizacyjnej doskonałości Japończyków i logistyce produkcji mówił Mikiharu Aoki , uznany na świecie konsultant i praktyk Systemu Produkcyjnego Toyoty. W spotkaniu wzięło udział ponad 400 uczestników.
Ta doskonała organizacja to efekt stosowania zasad Systemu Produkcji Toyoty. Czym jest zatem logistyka w tym systemie? Wyjątkowy gość Wyższej Szkoły Logistyki, Mikiharu Aoki przekonywał, że transport i magazynowanie w tradycyjnej formie to muda, czyli marnotrawstwo.
Nie oznacza to jednak, że logistycy są niepotrzebni w fabrykach stosujących System Produkcji Toyoty. Logistyka ma być gwarancją regularności i stabilności, elementem efektywności całego systemu. Logistycy muszą myśleć i pracować tak, jakby zajmowali się rzeczami świeżymi, potrzebnymi natychmiast.
Według Mikiharu Aoki, procesy logistyczne mają się przekładać na większą wartość dodaną, a logistyk musi myśleć o użyteczności swej pracy. Celem tej pracy jest terminowe dostarczanie odpowiedniej ilości materiałów, eliminując czas transportu i magazynowania. Wielkości zamówień regulowane są zgodnie ze zdolnościami produkcyjnymi wszystkich procesów. Za tę relację między organizacją produkcji, a skróceniem czasu przepływu odpowiada właśnie logistyk.
Rozbrzmiewający w auli WSL język japoński wywoływał zdziwienie i uśmiech na twarzach ponad 400 przybyłych gości. Byli to studenci, wykładowcy i pracownicy Wyższej Szkoły Logistyki oraz uczniowie techników logistycznych i ekonomicznych z Krotoszyna, Leszna, Łękna, Marszewa, Mosiny, Nowej Soli, Nowego Tomyśla, Opalenicy, Poznania, Słupcy i Sochaczewa.
Różnice językowe i kulturowe objaśniała japonistka pani Adriana Olszowiec z Shinsei Consulting. W swojej prelekcji mówiła o wszystkim, co każdy gaijin (obcy) o ukłonach, powitaniach i korporacyjnych tytułach wiedzieć powinien. W Japonii nie marnuje się ani miejsca ani czasu. Mieszkania są niewielkie, położone bardzo blisko siebie. Pociągi metra mogłyby służyć do regulowania zegarków, gdyby nie to, że i one z pewnością działają tu bezbłędnie. Ogromny szacunek i dyscyplina, a przede wszystkim przestrzeganie norm to cechy każdego Japończyka, regulujące ich codzienne relacje, osobiste i zawodowe.
Prelegenci Mikiharu Aoki, Maciej Kanert oraz Adriana Olszowiec związani z Konsorcjum Konsultingowym SHINSEI zawodowo zajmują się popularyzowaniem Systemu Produkcji Toyoty, edukowaniem polskich przedsiębiorców, inicjowaniem międzynarodowej współpracy.
Logmeeting to cykl wydarzeń, który już od lat gromadzi studentów i uczniów szkół średnich wokół Wyższej Szkoły Logistyki. Praktyczna wiedza i doświadczenie, którym dzielą się zapraszani prelegenci jest jednym z fundamentów kreowania wzorców w kształceniu logistyków na poziomie wyższym.
Patronat medialny nad konferencją objęły: „Polska Gazeta Transportowa”, „Logistyka a Jakość”, „Eurologistics”, LOG24.pl, DobraLogistyka.pl, easylogistyka.com, forumtransportu.pl, spedycje.pl, transport.pl, pracujwlogistyce.pl