Jak działa system Bus Rapid Transit? Z czego słynie Kurytyba? Czy wspólne przystanki dla tramwajów i autobusów rozładują korki w mieście? Na dwudniowej konferencji „Logistyka Miejska” 130 osób z 17 kół naukowych z różnych uczelni z całej Polski badało zjawisko korkowania się miasta, tzw. kongestii.
W dniach 27-28 października odbyła się Konferencja „Logistyka Miejska” - organizowana – jak co roku – przez Studenckie Koło Naukowe Logistyki „CorLog” z Wyższej Szkoły Logistyki w Poznaniu. W konferencji biorą udział koła naukowe z różnych miast z całej Polski. Tym razem uczestnicy zastanawiali się nad redukcją zjawiska kongestii w komunikacji miejskiej. Spotkanie miało charakter ceremonialny z uwagi na uroczyste wręczenie certyfikatów potwierdzających ukończenie kursu audytora i pełnomocnika ds. jakości. Po uroczystości wręczenia certyfikatów, prelegenci kolejno wygłaszali swoje propozycje rozwiązania problemu zakorkowanych ulic.
Nowoczesny system szybkich autobusów to doskonała alternatywa dla zakorkowanego miasta Poznania, ale również dla innych większych aglomeracji. – „Ukazana struktura Bus Rapid Transit (BRT) wykorzystywana w Brazylii w mieście Kurytyba jest jednym z najbardziej opłacalnych rozwiązań transportu publicznego. Systemy te bazują na takich rozwiązaniach jak autobusy z dużą liczbą miejsc dla pasażerów, posiadają oddzielne pasy dla ruchu autobusów oraz przystanki na których pasażerowie mogą szybko wsiadać i wysiadać z pojazdu” – mówił Paweł Rasiński , NKL Dialog z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. – Transport taki jest oczywiście ekologiczny i niezaprzeczalnie powoduje zmniejszenie zatłoczenia w komunikacji dodał drugi prelegent z Katowic - Paweł Ochojski.
Węzły przesiadkowe na przykładzie miasta Wrocławia, oraz korzyści z zastosowania tych węzłów omówiła dla uczestników Ewa Stępniewska ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. – „Przystanki w węźle są wspólne dla tramwaju i autobusu. Dzięki takim rozwiązaniom mamy krótki czas przesiadki, co w jakimś również stopniu zwiększa bezpieczeństwo. Przejścia są przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Perony są całkowicie zadaszone. Innowatorem w tych rozwiązaniach jest Rzym – w mieście bardzo sprawnie funkcjonuje multiwęzeł przesiadkowy - Termini.” – dodała prelegentka.
W czasie konferencji uczestnicy zostali na moment przeniesieni w świat „grywalizacji”. Game Based Marketing – czyli zastosowania mechaniki gier w logistyce miejskiej.- Drugie pokolenie z generacji Y – mówił Dawid Neumann - to ludzie uczący się szybciej poprzez wykorzystanie mechanizmów z gier komputerowych. Sposób myślenia jest na tyle uniwersalny i elastyczny, że może być wykorzystywany również w logistyce. Uczestnicząc w grze zespołowej mamy chęć rywalizacji pomiędzy sobą, wyznaczamy sobie określone cele i dążymy do ich realizacji – dodaje. „Grywalizacja” rozwinęła się w Londynie od listopada zeszłego roku. Główne założenia gry to przechodzenie poszczególnych etapów, uzyskiwanie punktów, premii poprzez pokonywanie miasta z kartą miejską w ręku. Jadąc z punktu A do punktu B planujemy trasę – w zależności od wyboru środka transportu zostają naliczane punkty.
Kolejni prelegenci poruszali tematy związane bezpośrednio z kongestią miejską. Bezpieczeństwo osób niepełnosprawnych, korzyści płynące z zastosowań nowoczesnej komunikacji z zastosowaniem Ethernetu – systemu pokładowego w tramwajach oraz „Autolib” – paryski program stosowany w Paryżu, ekologiczna wypożyczalnia samochodów elektrycznych.
W drugim dniu konferencji – uczestnicy znów spotkali się razem w Wyższej Szkole Logistyki. Po śniadaniu studenci zostali zaproszeni do uczestnictwa w grze miejskiej o nazwie „Fort Poznań”, dzięki której poznali interesujące miejsca, oraz mogli wykazać się wiedzą z zakresu konferencji, zdolnościami manualnymi oraz umiejętnościami analitycznego myślenia.