Rozwój Olimpiady Logistycznej. Dwa nowe projekty unijne. Kolejne podręczniki i zmiany w podstawach programowych. To tylko część tematów, które poruszyli uczestnicy IV Forum Nauczycielskiego Wyższej Szkoły Logistyki. 26 lutego do Poznania przyjechało 211 nauczycieli ze 122 szkół kształcących w zawodach: technik logistyk i technik spedytor.

Spotkanie otworzył Kanclerz Wyższej Szkoły Logistyki doc. dr inż. Ireneusz Fechner koordynujący współpracę uczelni ze szkołami średnimi. Rangę wydarzenia podkreślała także obecność Rektora WSL prof. zw. dr. hab. Andrzeja Korzeniowskiego oraz Dziekana Wydziału Zarządzania i Logistyki WSL doc. dr. Zbyszko Pawlaka.

Uczestników zapoznano z treścią specjalnie dla nich przygotowanej płyty z materiałami dydaktycznymi. Są one efektem współpracy uczelni z firmami logistycznymi, które dzielą się swoimi projektami, zdjęciami, filmami – na potrzeby dydaktyki. Dzięki tym materiałom nauczyciele mogą uczyć logistyki w oparciu o realne rozwiązania rynkowe. Każdy z uczestników bezpłatnie otrzymał taką płytę.

Kolejnym punktem IV Forum Nauczycielskiego był panel informacyjny relacjonujący przebieg poszczególnych elementów współpracy na linii WSL – szkoły. Omówiono przebieg studiów podyplomowych z logistyki dla nauczycieli, dzięki którym podnoszą oni swoje kwalifikacje. Zaprezentowano możliwości portalu www.szkolysrednie.wsl.com.pl, na którym nauczyciele mogą na bieżąco wymieniać się materiałami i dyskutować o swoich problemach. Omówiono program wycieczek do WSL, w ramach których uczelnia przyjęła już ponad 2500 uczniów organizując im wykłady i wyjazdy do firm logistycznych. Zrelacjonowano zmiany w podstawach programowych zawodów technik logistyk i technik spedytor, o które od lat postulowali nauczyciele. Zaprezentowano nowe podręczniki dla szkół, w ramach których wydano „Język angielski dla logistyków” oraz „Zapasy i magazynowanie”. Na koniec panelu informacyjnego Izabela Świtalska koordynująca sprawy organizacyjne programu WSL DLA SZKÓŁ ŚREDNICH wraz z Jakubem Światłowskim zaprezentowali przebieg i statystyki dotyczące II edycji Ogólnopolskiej Olimpiady Logistycznej. „W drugiej edycji Olimpiady mieliśmy niemal stuprocentowy wzrost liczby uczestników (z 1835 do 3644) – podsumowywała Świtalska – a liczba szkół uczestniczących w wydarzeniu wzrosła o 54% (z 83 do 128). Ogromnie cieszy nas wzrost zainteresowania Olimpiadą. Optymistyczne jest także to, że poziom wiedzy uczestników wzrasta z roku na rok!”.

Poza panelem informacyjnym organizatorzy spotkania omówili trzy projekty unijne realizowane przez WSL, z których mogą korzystać nauczyciele:

  1. W ramach projektu „Wielkopolska Musi Wiedzieć” zaprezentowano założenia Logistycznej Platformy Badawczej. Będzie to portal internetowy umożliwiający zacieśnienie współpracy pomiędzy szkołami i firmami, będący jednocześnie bazą informacji o pracy i edukacji logistycznej. Celem projektu, który ruszył w grudniu 2009r. jest dopasowanie kwalifikacji absolwentów szkół o profilu technik logistyk i technik spedytor do oczekiwań ich potencjalnych pracodawców – firm logistycznych!
  2. W ramach drugiego seminarium informacyjnego na temat innowacyjnych technik uczenia się (projekt DELPHI) zaprezentowano platformę LOGISTICSTUBE, która ruszyła od lutego 2010r. 150 uczestników IV FN wyraziło chęć rejestracji na platformie. Dzięki temu będą mieli dostęp do materiałów dydaktycznych o charakterze międzynarodowym, których na obecną chwilę znajduje się tam blisko 700.
  3. Organizatorzy zaprezentowali także założenia trzeciego projektu – „Wirtualne laboratoria – sukces innowacji”, który ma szansę ruszyć od czerwca 2010r. Dzięki projektowi po trzy szkoły z każdego województwa będą prowadzić zajęcia w oparciu o innowacyjne laboratoria logistyczno-spedycyjne i magazynowe dostępne on-line, co znacznie uatrakcyjni lekcje i podniesie kwalifikacje uczniów.

Dużym zainteresowaniem uczestników IV Forum Nauczycielskiego cieszyło się wystąpienie dyrektora Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Sulechowie, Jerzego Rozynka, który omówił organizację systemu nauczania przy pomocy programów modułowych. Ciekawym punktem programu było także wystąpienie przedstawiciela firmy Raben Polska – Jerzego Zientkowskiego. Podczas barwnego wykładu zaprezentował on „drogę przesyłki” ukazując jednocześnie duży potencjał firmy Raben.

Konferencję kończyły warsztaty odbywające się jednocześnie w trzech salach.  Uczestnicy wybierając tematykę im najbliższą dyskutowali na temat organizacji Ogólnopolskiej Olimpiady Logistycznej, konstrukcji projektu „Wirtualne laboratoria – sukces innowacji” oraz nowych materiałach dydaktycznych i pomocach naukowych. Podczas tego ostatniego Paweł Andrzejczyk z Wałbrzycha zaprezentował lekcję pokazową w oparciu o oprogramowanie MonZa Edu oferowane przez Instytut Logistyki i Magazynowania do zajęć z przedmiotu „Laboratorium magazynowe”.

„Z roku na rok mamy coraz więcej uczestników Forum Nauczycielskiego – mówi Wojciech Zalewski, rzecznik prasowy WSL – dzieje się tak dlatego, że nauczyciele dostrzegają ogrom pracy na rzecz poprawy jakości kształcenia w logistyce na poziomie średnim i chcą być częścią tego programu, a także decydują się czerpać z doświadczeń innych. Bardzo nas cieszy rozwój programu WSL DLA SZKÓŁ ŚREDNICH. W przyszłym roku odbędzie się jubileuszowe V Forum Nauczycielskie, tradycyjnie w ostatni piątek lutego”.

Patronat medialny nad IV Forum Nauczycielskim: Czasopismo Logistyka, Polska Gazeta Transportowa, Gazeta Szkolna, Logistyka a Jakość, Nowoczesny Magazyn, Transport i Spedycja, radio Planeta oraz portale logistyka.net.pl, student news.pl, e-fakty.pl.

Partnerzy IV Forum Nauczycielskiego: Instytut Logistyki i Magazynowania, Grupa Raben, Elettric 80, ProLogis, Epicor, Panopa, DHL Express, Promag, Quantum Software, SKK Systemy Kodów Kreskowych, Wincanton oraz Pekaes.

Wróć