To nie science fiction! Już wkrótce na ulicach naszych miast, a właściwie nad ulicami pojawią się gondole, które staną się innowacyjnym środkiem komunikacji miejskiej. Jedna barka zastąpi 45 ciężarówek. To tylko nieliczne nowoczesne usprawnienia, które pozwolą odciążyć nasze drogi od wzrastającej liczby pojazdów. Pomysły te zostały przedstawione na III Międzynarodowym Forum Młodych Logistyków w Poznaniu. Bycie przedsiębiorcą to trudne zadanie. Trzeba ciągle walczyć o klienta i być o krok przed konkurencją, która stosuje niejednokrotnie ciosy poniżej pasa. Z tego powodu tematem przewodnim Forum były: „Nowoczesne rozwiązania logistyczne w budowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw”. Zaproszenie Politechniki Poznańskiej i Wyższej Szkoły Logistyki przyjęło dziewięć kół naukowych z najodleglejszych zakątków kraju oraz wiele firm, które mają bezpośredni kontakt z logistyką.
Pierwszy dzień Międzynarodowego Forum Młodych Logistyków, który odbył się w Wyższej Szkole Logistyki, otworzył Dziekan Wyższej Szkoły Logistyki doc. dr Zbyszko Pawlak i Opiekun Studenckiego Koła Naukowego "CorLog" – dr Maciej Stajniak. Uczestnicy mieli okazję wysłuchać ciekawych prelekcji. Jedną z nich było wystąpienie Zygmunta Kopacza, studenta Politechniki Poznańskiej, który ukazał zalety transportu kombinowanego. Transport drogowy można zastąpić żeglugą śródlądową, która jest bardziej ekonomiczna i ekologiczna, gdyż towar przewieziony jedną barką musiałoby przewozić 45 ciężarówek.
Ponadto uczestnicy mieli możliwość zmierzenia się z wyzwaniami praktycznymi, gdzie zweryfikowali swoją wiedzę teoretyczną. W programie przewidziano warsztaty prowadzone przez wykładowców Politechniki Poznańskiej i Wyższej Szkoły Logistyki. Uczestnicy konferencji do wyboru mieli ćwiczenia z zakresu zarządzania przepływem materiałów, zarządzania zapasami, zarządzania transportem, ryzyka w logistyce i teorii ograniczeń.
Studenci mogli dodatkowo spróbować własnych sił rozwiązując case’a przygotowanego przez wykładowców Politechniki Poznańskiej i Wyższej Szkoły Logistyki. Zadanie dotyczyło logistyki dystrybucji. Studenci musieli podjąć decyzję o rozmieszczeniu magazynów regionalnych sieci dystrybucji. Zadanie składało się z dwóch części. Pierwsza część polegała na analizie obecnych warunków i prognozie na przyszłość. Przysporzyła ona najwięcej trudności, jak twierdzą zgodnie uczestnicy jak i członkowie komisji. Druga część natomiast dotyczyła m.in. procesu inwestycyjnego i oceny opłacalności rozwiązania. Autorzy case’a poprzeczkę postawili bardzo wysoko. Swoje propozycje rozwiązań studenci zaprezentowali przed komisją, która miała bardzo trudne zadanie. Uczestnicy reprezentowali bardzo wyrównany poziom. Pomiędzy czterema pierwszymi miejscami była niewielka różnica punktów. „O zwycięstwie zadecydował sposób prezentacji, gdyż rozwiązania były bardzo podobne” – komentuje mgr inż. Łukasz Hadaś. Niestety zadanie przerosło jedną grupę, która nie zjawiła się na obronie swojej prezentacji. Ostatecznie po długich dyskusjach, pierwsze miejsce zajęło Koło Naukowe Logistyki i Jakości z Akademii Techniczno-Humanistycznej z Bielska-Białej. „Skupiliśmy się na merytorycznym podejściu do rzeczy” – mówi Andrzej Wnuk, członek zwycięskiego zespołu. Pół punktu mniej i drugie miejsce zajęło Koło Naukowe Logistyki „Dialog” z Akademii Ekonomicznej z Katowic. Natomiast trzecie miejsce przypadło Kołu Naukowemu Transportu i Logistyki z Akademii Morskiej ze Szczecina.
Drugiego dnia uczestnicy mieli okazję wysłuchać prelekcji w Centrum Wykładowym Politechniki Poznańskiej. Największe zainteresowanie wzbudził Adrian Tuta, student z Akademii Świętokrzyskiej z Piotrkowa Trybunalskiego. „MISTER to nowatorski system publicznego transportu miejskiego” – mówi Adrian Tuta. Pięcioosobowe, automatycznie sterowane, lekkie gondole mogą przewieźć każdego pasażera bezpośrednio pomiędzy dwoma dowolnymi przystankami. Małe pojazdy sunące po szynie zawieszonej na słupach kilka metrów nad ulicą, już wkrótce być może zastąpią tramwaje i autobusy miejskie.
O nowoczesnych rozwiązaniach systemów składowania i transportu technologicznego opowiadała Elżbieta Szulc, przedstawicielka firmy Promag S.A. „Nacisk na obniżanie kosztów, optymalizację produkcji, mechanizację procesu – tego się dziś wymaga” – twierdzi Elżbieta Szulc. Jednym z nowoczesnych, ale i sprawdzonych sposobów jest stosowanie regałów rzędowych przejezdnych na wózkach jezdnych, pozwalających na bardziej optymalne wykorzystanie powierzchni magazynowej niż w przypadku tradycyjnych systemów regałów. Na trzykrotne zmniejszenie czasu za i rozładunku pozwala zastosowanie doków przeładunkowych. Sposobem na unowocześnienie linii produkcyjnej mogą być natomiast systemy przenośników.
Uwagę uczestników przyciągnęli również Alicja Semik i Michał Wadoń z Akademii Techniczno-Humanistycznej z Bielska-Białej, którzy zaprezentowali zalety lean managment. Jest to jedna z wielu koncepcji zarządzania firmą, która zakłada eliminowanie zbędnej pracy i wykonywanych czynności a dzięki temu pozwala oszczędzać czas i pieniądze.
Nowoczesny transport śródlądowy zaprezentowała firma Odratrans. Innowacyjność ich pomysłu polega na wprowadzeniu stałych linii kontenerowych. Jest ustalony konkretny rozkład i o wyznaczonej godzinie wyrusza barka do Niemiec, która może przewieźć tyle ile przewozi 45 ciężarówek.
W dzisiejszym świecie liczy się przede wszystkim praktyka, dlatego przedstawiciele firmy ICG Wdrożenia SAP ogłosili konkurs dla uczestników Forum, którego nagrodą są płatne praktyki w tej firmie. Zwycięzcą został Krzysztof Haraj, student V roku Politechniki Poznańskiej.
Latawiec, wirnik wiatrowy, bateria słoneczna to tylko niektóre nowatorskie sposoby napędzania statków. Statki takie zużywają mniej energii i dzięki nim zmniejsza się zanieczyszczenie środowiska. Takimi innowacjami studentki Politechniki Szczecińskiej zakończyły drugi dzień Forum.
Organizatorzy, sponsorzy oraz uczestnicy twierdzą zgodnie, że tegoroczne III Międzynarodowe Forum Młodych Logistyków przebiegło w miłej atmosferze. „Organizacja tak wielkiego wydarzenia wymagała od nas ogromnego zaangażowania, wiele pracy i wysiłku, dlatego tym bardziej jesteśmy zadowoleni, co więcej, bo nawet dumni z tego, że nam się udało” – mówi Iwona Gawron, studentka Politechniki Poznańskiej. „I już dziś zapraszamy na przyszłoroczną konferencję, będzie jeszcze lepiej” - dodaje Łukasz Borkowicz z Wyższej Szkoły Logistyki.
W III MFML uczestniczyło ok. 200 osób. Politechnikę Poznańską i Wyższą Szkołę Logistyki odwiedzili studenci: Politechniki Szczecińskiej, Politechniki Wrocławskiej, Akademii Rolniczej ze Szczecina, Akademii Techniczno-Humanistycznej z Bielska-Białej, Akademii Ekonomicznej z Katowic, Akademii Świętokrzyskiej z Piotrkowa Trybunalskiego, Akademii Górniczo-Hutnicza z Krakowa i Akademii Morskiej ze Szczecina. Nie zabrakło także przedstawicieli przedsiębiorstw wspierających organizację Forum: KUEHNE+NAGEL, Odratrans, Schenker, Promag S.A., ICG Wdrożenia SAP, Centrum Edukacji Logistycznej.
Patronat nad Forum objął Prezydent Miasta Poznania oraz Wojewoda Wielkopolski oraz wiele mediów, zarówno branżowych jak i społecznych: Radio Merkury, Radio Afera, Polska Gazeta Transportowa, Czasopismo Logistyka, Logistyka a Jakość, Transport i Spedycja oraz portale: portal logistyka.net.pl, portal eFakty.pl, portal Spedycje.pl, portal Spelog.pl.