Projekt Wirtualne laboratoria – sukces innowacji wszedł w fazę testową. W ramach projektu 49 szkół z obszaru całego kraju będzie uczyć w oparciu o system iScala, udostępniany przez Internet. Podczas styczniowych warsztatów Wojciech Zalewski miał okazję porozmawiać o zaletach metody Wirtualnych Laboratoriów z Januszem Gniewkowskim z ZS CKU z Konina. www.laboratoria.wsl.com.pl.
Janusz Gniewkowski jest nauczycielem przedmiotów zawodowych i konsultantem z zakresu programu INSERT (Subiekt, Revisor i Rachmistrz, na których zdaje egzamin zawodowy technik ekonomista) w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Ustawicznego w Koninie, który na co dzień pracuje z systemem MONZA. Pan Janusz wziął udział w szkoleniu z funkcjonalności systemu i-Scala w styczniu 2011r. pomimo, że CKU z Konina nie jest szkołą testującą w projekcie Wirtualne laboratoria – sukces innowacji.
Wojciech Zalewski: W jaki sposób dowiedział się Pan o projekcie?
Janusz Gniewkowski: Sprawdzając wyniki II etapu olimpiady logistycznej
zobaczyłem informację o projekcie i spotkaniu. Byłem przekonany, że jest
to szkolenie odpłatne. Kiedy okazało się, że jest inaczej, od razu
zdecydowałem się przyjechać. Nowoczesne technologie mają kluczowe
znaczenie dla jakości kształcenia, dlatego tego typu inicjatywy zawsze
cieszą się moim zainteresowaniem.
WZ: Jak w Pana szkole prowadzi się zajęcia na przedmiotach: laboratorium logistyczno-spedycyjne i laboratorium magazynowe?
JG: Uczniowie III klasy mają zajęcia z laboratorium
logistyczno–spedycyjnego, starszy rocznik z laboratorium magazynowego.
Na razie pracujemy w oparciu o pliki Excel z wykorzystaniem platformy
e-learningowej. Nauka w ten sposób jest niestety dość uproszczona i nie
odzwierciedla praktycznych wyzwań związanych z późniejszą pracą w
zawodzie.
WZ: Czy wirtualna metoda nauczania przedmiotów zawodowych jest Pańskim zdaniem potrzebna?
JG: Bez Wirtualnych Laboratoriów Logistyczno-Spedycyjnych i Magazynowych
uczniowie nie są w stanie wyobrazić sobie, a tym bardziej dobrze
zrozumieć, w jaki sposób pracuje się w logistyce. Państwa narzędzie jest
bowiem oparte o system i-Scala na co dzień wykorzystywany w
działalności gospodarczej firm. Wskazujecie dokładnie jak wygląda praca
logistyka w praktyce. Dzięki programom na bazie Wirtualnych Laboratoriów
możemy szkolić kierowników, bez tego szkolimy magazynierów. Pomysł na
projekt jest świetny.
WZ: Czy po zapoznaniu się z Wirtualnymi
Laboratoriami Logistyczno-Spedycyjnymi i Magazynowymi dostrzega Pan
jakieś techniczne problemy w prowadzeniu zajęć w oparciu o metodę
Wirtualnych Laboratoriów?
JG: Na co dzień pracuję w oparciu o INSERT, w ramach którego jest
dostępna instrukcja obsługi i program. Uczeń pracuje w zasadzie
samodzielnie, moja rola sprowadza się do pomocy w przypadku awarii
systemu. Przy Wirtualnych Laboratoriach Logistyczno-Spedycyjnych i
Magazynowych zakres przekazywanej wiedzy i umiejętności jest
zdecydowanie szerszy, co wymaga lepszego przygotowania z mojej strony.
Uważam jednak, że nauczanie przy wykorzystaniu tego narzędzia jest
bardziej wszechstronne i praktyczne, a doskonalenie zawodowe nauczycieli
z pewnością podnosi jakość nauczania. Technicznych problemów na tym
etapie nie dostrzegam.
WZ: Co odróżnia Wirtualne Laboratoria
Logistyczno-Spedycyjne i Magazynowe od innych narzędzi służących do
uczenia dostępnych na rynku?
JG: Przede wszystkim kompleksowość rozwiązań i dostosowanie do
rzeczywistych potrzeb edukacyjnych. Uczenie w oparciu o laboratorium
logistyczno-spedycyjne jest zdecydowanie bardziej rozbudowane niż takie,
w którym wykorzystujemy program Excel. Do nauki w ramach laboratorium
magazynowego jest co prawda program MONZA Edu, który miałem zresztą
przyjemność testować przez kilkadziesiąt dni. Okazało się jednak, że
zawarta w nim problematyka pokrywa się zaledwie w 40% z programem
nauczania laboratorium magazynowego, podczas gdy w przypadku
laboratorium logistyczno-spedycyjnego nie pokrywa się w ogóle. Programy
Wirtualnych Laboratoriów Logistyczno-Spedycyjnych i Magazynowych
wypełniają istotną lukę rynkową. Myślę, że bylibyśmy zainteresowani jego
zakupem nawet na zasadach komercyjnych. Solidne wykształcenie jest
podstawą sukcesu na rynku pracy, dlatego narzędzia wspomagające
nauczanie w wymiarze praktycznym mają dla nas szczególne znaczenie.